Το Στήσιμο του Σκάφους & Φλαπς Τριμαρίσματος.

Του Νίκου Ρακιτζή

  • Αρθρογράφος: Natex Media
  • Αριθμός προβολών: 756
  • 0 Σχόλια
Το Στήσιμο του Σκάφους & Φλαπς Τριμαρίσματος.

Λέγοντας ότι «στήνουμε» ένα σκάφος εννοούμε την συνολική μελέτη που πρέπει να κάνουμε για την επιλογή και ρύθμιση του εξοπλισμού του σκάφους, με τελικό σκοπό το σκάφος να έχει την μέγιστη απόδοση και την καλύτερη συμπεριφορά στους καιρούς. Ομολογουμένως είναι μια δύσκολη εργασία που απαιτεί προσοχή στην λεπτομέρεια και μεγάλη ειδίκευση.

Έχοντας υπ’ όψη μας τις ιδιότητες και την συμπεριφορά της γάστρα μας, συνεχίζουμε με την επιλογή της μηχανής (ή των μηχανών) και αφού επιλέξουμε την κατάλληλη, σειρά έχει το στήσιμό της πάνω στο σκάφος, να αποφασίσουμε δηλαδή για το ύψος τοποθέτησης, και την κατάλληλη προπέλα ώστε να απολαμβάνουμε την μέγιστη απόδοση σε ταχύτητα, ευστάθεια, άνεση και οικονομία καυσίμου.

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν μπορούμε να στήσουμε το σκάφος μας, έτσι ώστε να έχουμε ταυτόχρονα την μέγιστη ταχύτητα, τις καλύτερες επιταχύνσεις, την μέγιστη ευστάθεια και άνεση, και την μέγιστη οικονομία. Η απάντηση είναι απλή και συνοψίζεται στην φράση «δυστυχώς δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα ταυτόχρονα». Οι επιλογές που κάνουμε για τις μηχανές μας, το στήσιμό τους, και τις προπέλες που θα χρησιμοποιήσουμε υπόκεινται στο κανόνα της χρυσής τομής, μιας και οι παράγοντες που επηρεάζουν την τελική συμπεριφορά του σκάφους είναι πολυάριθμοι, αντικρουόμενοι και αλληλεπιδρούν σε αντίθετες κατευθύνσεις.

Κάνοντας τις επιλογές μας σχετικά με το ύψος τοποθέτησης της μηχανής μας, τον τύπο της προπέλας (τρίφτερη ή τετράφτερη, διάμετρος, βήμα, rake, cup), επηρεάζουμε ταυτόχρονα την θέση της γάστρας σε σχέση με το επίπεδο της θάλασσας, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε πάντα αντιμέτωποι με διλήμματα όπως μεγαλύτερη ταχύτητα ή καλύτερη επιτάχυνση, επιδόσεις ή καλύτερη συμπεριφορά σε μεγάλους κυματισμούς, οικονομία στα καύσιμα ή ταχύτητα.

Ευτυχώς, η εξελισσόμενη τεχνολογία μας έχει δώσει πολλές δυνατότητες ρυθμίσεων του εξοπλισμού του σκάφους, έχοντας πλέον στην διάθεσή μας ρυθμίσεις για το ύψος τοποθέτησης της μηχανής με “power lift”, ρυθμιζόμενο pitch της προπέλας, προπέλες με ρυθμιζόμενο βήμα, και πολλές άλλες τεχνολογίες ρυθμίσεων που μπορούμε να υιοθετήσουμε. Οι ρυθμίσεις αυτές μας επιτρέπουν να επιλέγουμε σε πραγματικό χρόνο διαφορετικά «στησίματα» ανάλογα με τις προτιμήσεις μας και τις καιρικές συνθήκες εκείνη την στιγμή.

Μία από τις δυνατότητες ρυθμίσεων που έχουμε στην διάθεσή μας, η οποία είναι και από τις πλέον δραστικές, συμπληρώνει και υποστηρίζει τις υπόλοιπες ρυθμίσεις, είναι η συνεχής ρύθμιση της γεωμετρίας (της θέσης) του σκάφους σε σχέση με το επίπεδο της θάλασσας ή με απλά λόγια πώς θέλουμε να «κάθεται» το σκάφος μας πάνω στο νερό. Η επιλογή δηλαδή που μας δίνεται να ρυθμίζουμε (α) την γωνία του διαμήκη άξονα του σκάφους ή αλλιώς pitch και (β) την κλίση του κάθετου άξονα του σκάφους roll, πάντα σε σχέση με το επίπεδο της θάλασσας.

Κάθε έμπειρος θαλασσινός αναγνωρίζει πόσο σημαντικός είναι ο συνεχής έλεγχος της θέσης της γάστρας, πως δηλαδή να στήνουμε το σκάφος μας, ώστε να αντιμετωπίζουμε δύσκολες θάλασσες, σε διάφορες ταχύτητες για να ταξιδεούμε με την μέγιστη δυνατή ασφάλεια, άνεση και οικονομία. Ένα από τα πιο δημοφιλή, αποτελεσματικά αλλά προσιτά από πλευράς κόστους συστήματα ελέγχου τους σκάφους, είναι τα φλαπ τριμαρίσματος.

Τα φλαπ τριμαρίσματος είναι από τα βασικότερα συστήματα που διαθέτουμε σήμερα για να μπορούμε να ελέγχουμε σε πραγματικό χρόνο και σε διαφορετικές συνθήκες το σκάφος μας. Όσο καλοσχεδιασμένη και αν είναι η γάστρα του σκάφους, όσο τέλειο και αν είναι το στήσιμο της μηχανής μας και η επιλογή της προπέλας μας, η δυνατότητα που παρέχουν τα φλαπ ώστε να τοποθετούμε σωστά το σκάφος μας πάνω στο νερό σε κάθε καιρό είναι κάτι παραπάνω από σημαντική. Η συνήθεια της ρύθμισης του pitch της προπέλας για να τριμάρουμε το σκάφος έχει σαφώς πολύ περιορισμένες δυνατότητες σε σχέση με τα φλαπ, αλλά επίσης η αλλαγή του pitch της προπέλας μόνο μερικές μοιρές (3ο- 4ο) εκτοξεύει την κατανάλωση καυσίμου, και δεν έχει καμία επίδραση στην διόρθωση του roll.

Ένα απαιραίτητο βήμα λοιπόν για το “στήσιμο” κάθε σκάφους και ιδιαίτερα των μικρών σκαφών που είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένα στις αλλαγές φορτίου και των καιρικών συνθηκών είναι η τοποθέτηση των κατάλληλων φλαπ.

Τα κάθετα φλαπ ειδικότερα που αποτελούν την εξέλιξη των παραδοσιακών φλαπ (πέδιλα με μπουκάλες) είναι ισχυρότερα και πολύ αμεσότερα σε απόδοση και πραγματικά μπορούν να «στήσουν» το σκάφος εκεί ακριβώς που επιθυμεί κάποιος, αναλόγως των καιρικών συνθηκών, του φορτίου και της ταχύτητας του. Ισχυρότερος και αμεσότερος έλεγχος με απλά λόγια σημαίνει ότι το εύρος της διόρθωσης είναι μεγαλύτερο και άρα αποτελεσματικότερο, ακόμα και σε ακραίες συνθήκες.

Η Ελληνική Hydrotab εδώ και μερικά χρόνια έχει παρουσιάσει στην παγκόσμια αγορά το δικό της σύστημα φλαπ, και εκμεταλευόμενη την ταχύτητα αντίδρασης των κάθετων φλαπ, παράλληλα με την διόρθωση του τριμ επιτυγχάνει και σταθεροποίηση (roll stabilization) του σκάφους. Τα προϊόντα της Hydrotab αναγνωρίζονται σήμερα, ως τα ποιοτικότερα συστήματα τριμαρίζματος και ευστάθειας σκαφών, κατασκευασμένα ώστε να επιβιώνουν στις σκληρότερες των συνθηκών, με την μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και με ελάχιστες ανάγκες συντήρησης.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.hydrotab.gr

ΚατηγορίαΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Print
Back To Top