Μπαταρίες Σκαφών. Ξέρετε ποιος είναι ο χρόνος ζωής τους και από τι εξαρτάται;

Του Σπύρου Πριόβολου T.166

Μπαταρίες Σκαφών. Ξέρετε ποιος είναι ο χρόνος ζωής τους και από τι εξαρτάται;

Ο χρόνος ζωής εξαρτάται από την χρήση της μπαταρίας. Μια μπαταρία που συνεχώς φορτίζεται και αποφορτίζεται, όπως του αυτοκινήτου, έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, από ένα σκάφος που μπορεί να παραμείνει χωρίς χρήση.

Η ζωή της μπαταρίας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως ποιότητα κατασκευής, θερμοκρασία λειτουργίας, είδος χρήσης, ο φορτιστής, ο χειρισμός της κλπ. Σε γενικές γραμμές θα πρέπει να θυμάστε την ηλικία της μπαταρίας, η οποία είναι και ο βασικότερος παράγοντας για αποφυγή προβλημάτων και εκπλήξεων.

Κάθε είδος μπαταρίας έχει μια διάρκεια ζωής από τον κατασκευαστή για μια συγκεκριμένη χρήση.

Σε γενικές γραμμές θα μπορούσαμε να πούμε τα παρακάτω:

  • Καλής ποιότητας μπαταρίες αυτοκινήτων και εκκίνησης πρέπει να αντικαθίστανται ανά 4 έτη.
  • Μπαταρίες για service σκαφών, φωτοβολταϊκά κλπ, όταν τελειώσει ο προβλεπόμενος αριθμός κύκλων ή όταν παρέλθει μεγάλο διάστημα χρόνου (φθορά υλικών).

Από την στιγμή που μια μπαταρία τοποθετηθεί για χρήση αρχίζει η φθορά της (γήρανση) που οφείλεται στην φόρτιση, στις εκφορτίσεις στις θερμοκρασίες κλπ. Η φθορά αφορά τα υλικά μέσα στην μπαταρία που έχει σαν αποτέλεσμα την σταδιακή απώλεια χωρητικότητας όσο περνάει ο χρόνος. Έτσι συνίσταται αυστηρά να αντικαθιστούμε τις μπαταρίες ανάλογα με την ηλικία τους και όχι ανάλογα με το αν λειτουργούν ακόμα όχι.

Ειδικά για την θάλασσα και τα σκάφη πρέπει να διατηρούμε το ιστορικό τους και να τις αντικαθιστούμε ανά 3 η το πολύ 4 έτη για αποφυγή εκπλήξεων και περιπετειών.

Τι σημαίνει η αντοχή σε κύκλους φόρτισης – εκφόρτισης;

Η αντοχή σε κύκλους φόρτισης - εκφόρτισης μπορεί να μην επηρεάζει χρήσεις εκκίνησης κινητήρων, είναι όμως πολύ σημαντικό για χρήση service. Είναι ένας αριθμός που δείχνει πόσους κύκλους φόρτισης εκφόρτισης μπορεί να αποδώσει η μπαταρία, πριν η χωρητικότητα μειωθεί τόσο ώστε να είναι πρακτικά άχρηστη. Σε γενικές γραμμές κάθε μπαταρία μολύβδου με την φόρτιση-εκφόρτιση φθείρεται με αποτέλεσμα η χωρητικότητα της να μειώνεται σε κάθε κύκλο. Οι προδιαγραφές θεωρούν ότι μια μπαταρία έχει καλύψει τους κύκλους της όταν η χωρητικότητα πέσει στο 80 η 70% της αρχικής.

Δεν πρέπει να εκφορτίζουμε την μπαταρία περισσότερο από 80% διότι θα έχουμε μόνιμες και μη αναστρέψιμες ζημιές. Η αντοχή σε κύκλους εξαρτάται από το είδος της μπαταρίας μπαταρίες αυτοκινήτων έχουν περίπου 80-150 κύκλους για βάθος εκφόρτισης 80%. Ειδικές μπαταρίες για φωτοβολταϊκά, σκάφη κλπ μπορεί να φθάσουν τους 350 κύκλους, ενώ Traction με σωληνωτές πλάκες έχουν την μεγαλύτερη αντοχή που φθάνει τους 1500 κύκλους. Η αντοχή σε κύκλους αυξάνει αν μειώσουμε το βάθος εκφόρτισης, δηλαδή αυξάνουμε την αντοχή της στο χρόνο, αν μειώνουμε το ποσοστό εκφόρτισης, με άλλα λόγια αντί να παίρνουμε το 80%, να πάρουμε το 30% της χωρητικότητας.

ΚατηγορίαΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Print
Back To Top