Life Rafts ή αλλιώς πνευστή σχεδία, είναι αυτό που λες όταν το αγοράζεις «αχρείαστο να είναι», είναι όμως αυτό που αν χρειαστεί να εγκαταλείψουμε το σκάφος θα μας σώσει τη ζωή. Είναι κάποια λευκά πολυεστερικά βαλιτσάκια που βλέπουμε συνήθως στο κατάστρωμα ή στην πρύμη ή εσωτερικά του σκάφους όταν δεν έχουν την πολυεστερική προστασία.
Πολλοί ίσως σκεφτούν ότι θεωρείται είδος πολυτελείας για το σκάφος τους, ενώ διαθέτουν πολύ πιο πολλά χρήματα για άχρηστα ίσως αξεσουάρ. Άλλοι πάλι θεωρούν ότι τα life rafts αφορούν μεγάλα σκάφη ή μόνο τα επαγγελματικά και όχι τα τουριστικά σκάφη. Τι θα γίνει όμως αν χρειαστεί να εγκαταλείψουμε το σκάφος μας ακόμα και αν αυτό είναι φουσκωτό που έχει πιάσει φωτιά; τι θα κάνουμε αν σε ένα πλαστικό υπάρξει διαρροή υδάτων και βυθίζεται. Πόσο θα μπορέσουμε να αντέξουμε μέσα στο νερό μέχρι να έρθει βοήθεια ακόμα και αν είναι καλοκαίρι; Δεν αξίζει η ζωή μας, πάνω από το ποσό αυτό για την απόκτηση μιας τέτοιας συσκευής; Μην θεωρούμε ότι το τέντερ είναι Life Raft, γιατί κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες και αναποδογυρίζει και δεν μας προστατεύει.
Συμπερασματικά το Life Raft είναι ένα σωστικό που κατά πάσα πιθανότητα δεν θα το χρησιμοποιήσουμε ποτέ, αλλά αν χρειασθεί θα σώσει ζωές μόνο με ένα κόστος λίγο επάνω από 1.000€. Δίνουμε τόσες χιλιάδες ευρώ πέρα από τα βασικά για ένα σωρό αξεσουάρ που δεν έχουν ως σκοπό την ασφάλεια ή την σωστή πλεύση αλλά την ικανοποίηση του ματιού μας. Δύσκολα θα συναντήσουμε πλέον σκάφη αναψυχής με χώρους ενδιαίτησης χωρίς τηλεόραση, στερεοφωνικά, αδιάβροχο φωτισμό κάτω από τη γάστρα και θεωρείται σπατάλη η αγορά ενός Life Raft.
Για να μπορέσω να γνωρίσω καλύτερα και εσωτερικά το Life Raft, δεν απευθύνθηκα σε πωλητές αλλά σε ανθρώπους που τα επιθεωρούν και τα συντηρούν. Ένα από τα έγκυρα και πιστοποιημένα από το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας συνεργεία που υπάρχουν στον Πειραιά είναι του Βαγγέλη Δερέμπεη.
Στο χώρο τους είδα εσωτερικά πως είναι κατασκευασμένα τα life raft, διαπίστωσα ιδίοις όμμασι τη διαφορά κινέζικων και ευρωπαϊκών αλλά και τι σημαίνει επιθεώρηση. Πέραν τούτων διαπίστωσα πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζει ο καταναλωτής τι περιέχει το κουτί αυτό που κουβαλάει και πως γίνεται η επιθεώρησή του.
Μέσα από την ενημέρωση αλλά και από αυτά που είδα, βεβαιώθηκα ότι στο χώρο του Life Raft οι Κινέζοι υπερτερούν των Ευρωπαίων σε προδιαγραφές και ποιότητα. Διαπίστωσα ανοίγοντας επώνυμες Ευρωπαϊκές συσκευές δίπλα σε Κινέζικες, πόσο υστερούσαν τόσο στην ποιότητα των θαλάμων, όσο και στα επιπλέον εφόδια που παρέχουν. Κατάλαβα ότι τα καλά life Raft είναι αυτά που είναι πιο βαριά και πιο ογκώδη.
Ολοκληρώνοντας την επίσκεψή μου στην επιχείρηση του κου Δερέμπεη, διαπίστωσα ότι είναι απαραίτητο καθένας που θέλει να κάνει service στο Life Raft του σκάφους του, τουλάχιστον μια φορά να το πάει ο ίδιος στο συνεργείο για να δει το περιεχόμενο, την κατάστασή του αλλά και τις εργασίες που γίνονται. Γιατί όπως μου είπαν φεύγοντας, πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στο Life Raft και κατ επέκταση σε αυτούς που το επιθεώρησαν. Αν δεν λειτουργήσει όταν το χρειαστούμε, δεν υπάρχει λόγος να το κουβαλάμε
Τι είναι το Life Raft;
Το life raft είναι μια πνευστή σωσίβια σχεδία, που βρίσκεται διπλωμένη μέσα στη συσκευασία και όταν τραβηχτεί το σχοινί ενεργοποίησης, φουσκώνει με αέριο, από φιάλη που βρίσκεται στη συσκευασία. Διογκώνοντας σχηματίζεται μια πλευστή σχεδία με κλειστή τέντα επάνω για να προστατεύει τους ανθρώπους από τις καιρικές συνθήκες. Στο εσωτερικό της σχεδίας, ανάλογα με τον τύπο του life raft, υπάρχουν χρήσιμα για τη διαβίωση αντικείμενα όπως φάρμακα ,νερό, μαχαίρι, φακό, κουπιά, πλωτή άγκυρα κ.λ.π). Κάθε Life Raft καλύπτει συγκεκριμένα άτομα συνήθως είναι για 4, 6, 8 και φτάνει ως και τα 125 άτομα. Βέβαια στην ανάγκη μπορούν να χωρέσουν και παραπάνω άτομα.
Κυκλοφορεί σε δύο συσκευασίες με «Container ή Λευκό άκαμπτο πλαστικό» που συνήθως τοποθετείται εξωτερικά γιατί προστατεύεται από τις καιρικές συνθήκες και «βαλιτσάκι» που πρέπει να βρίσκεται προστατευμένο εσωτερικά σε καμπίνα ή ταμπούκι. Ένα Life Raft 4 ατόμων ζυγίζει περίπου 20-25 κιλά και 3 κιλά επιπλέον το πλαστικό κάλυμμα.
Χωρίζονται σε δυο κατηγορίες SOLAS και NON-SOLAS. Ο SOLAS είναι ένας παγκόσμιος οργανισμός που έχει σχέση με τη ναυτιλία και δίνει πρότυπα - προδιαγραφές, προκειμένου όλοι οι κατασκευαστές να εναρμονιστούν σε αυτά. Την πρώτη κατηγορία χρησιμοποιούν επαγγελματικά σκάφη και το είδος εξαρτάται από τις συνθήκες της θάλασσας που ταξιδεύει το σκάφος (ωκεανοί - κοντά στους πόλους - μακριά από ακτές). Τα τουριστικά σκάφη αναψυχής χρησιμοποιούν life raft NON-SOLAS με καλύτερα αυτά που έχουν ISO 9650-1.
Η πιο σωστή θέση τοποθέτησης είναι επάνω στο deck για να είναι εύκολη η χρήση του, που σημαίνει βρίσκεται μέσα σε πλαστική θήκη. Θα πρέπει όμως να είναι πολύ καλά στερεωμένο για να μην μας πέσει στη θάλασσα. Όταν είναι σε βαλίτσα, θα πρέπει να είναι πολύ εύκολη η χρήση του και να μην βρίσκεται χωμένο σε ντουλάπια ή ταμπούκια. Φανταστείτε σκάφος αναποδογυρισμένο και το life raft να βρίσκεται σε ταμπούκι ή καμπίνα. Στην περίπτωση αυτή καλό είναι πριν το ταξίδι να το βάζουμε σε μια θέση που εύκολα μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
Πως χρησιμοποιούμε το Life Raft;
Δυστυχώς πολλοί είναι αυτοί που δεν γνωρίζουν τη χρήση του, και η κατάσταση επιδεινώνεται μέσα στον πανικό που δημιουργείται όταν παίρνεται η απόφαση να εγκαταλειφθεί το σκάφος. Το Life Raft δεν πρέπει να βρίσκεται κρυμμένο σε δύσκολο σημείο μέσα στο σκάφος. Είναι συνήθως βαρύ και πρέπει εύκολα κάποιος να το πετάξει στη θάλασσα. Το πρώτο συνηθισμένο λάθος είναι ότι χωρίς να δέσουν πάνω στο σκάφος το σχοινί που βγαίνει από το life Raft, το πετάνε τη συσκευή στη θάλασσα και περιμένουν να φουσκώσει. Για να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός φουσκώματος, θα πρέπει να ασφαλισθεί η βαλβίδα της φιάλης και αυτό γίνεται τραβώντας το σχοινί.
Επειδή σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες ποιοι θα είναι σε θέση να ενεργοποιήσουν το Life Raft, θα πρέπει όλο το πλήρωμα να είναι εκπαιδευμένο για τη σωστή του χρήση.
Ας δούμε όμως τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για να επιβιβαστούμε στο Life Raft, όπως μου τα ανέλυσε ο Κώστας Δερέμπεης
- Αρχικά ορίζεται ο «αρχηγός του Life Raft» που συνήθως είναι ο καπετάνιος και όχι ο ιδιοκτήτης του σκάφους, που συντονίζει όλες τις ενέργειες επιβίβασης, τη σωστή χρήση σωστικών και φαρμακείου και το διαμοιρασμό των εφοδίων. Θα είναι αυτός που θα κάνει σήματα μορς με το φακό ή με τον καθρέπτη που βρίσκεται στα εφόδια
- Φοράμε τα σωσίβια σε όλο το πλήρωμα.
- Δένουμε «γερά» το σχοινί που βγαίνει από το Life Raft πάνω σε σταθερό σημείο του σκάφους, κοντά στο σημείο που θα το ρίξουμε. Το μήκος του σχοινιού μέχρι να ενεργοποιηθεί ο αυτόματος μηχανισμός φουσκώματος είναι γύρω στα 12 – 15 μέτρα.
- Ελευθερώνουμε το Life raft από το σημείο που το έχουμε στερεώσει. Η στερέωση πρέπει να επιτρέπει την σταθερότητά του αλλά και τη γρήγορη απελευθέρωση. Αν απαιτούνται κλειδιά ή μαχαίρι θα πρέπει να βρίσκονται σε εύκολη χρήση.
- Πετάμε το Life Raft, στην υπήνεμη πλευρά του σκάφους (σταβέντο), για να μπορέσει να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός, διαφορετικά θα κολλήσει επάνω στο σκάφος και δεν θα ανοίξει.
- Εάν το σκάφος κινείται αφήνουμε το Life Raft να το παρασύρει το σκάφος και να ενεργοποιηθεί. Σε αντίθετη περίπτωση, τραβάμε με δύναμη το σχοινί για να τεντώσει και να σπάσει η ασφάλεια. Τότε θα ενεργοποιηθεί η φιάλη πλήρωσης, θα ανοίξει το πλαστικό κάλυμμα και θα φουσκώσει μέσα σε 15 δευτερόλεπτα η πλευστή σχεδία
- Μόλις φουσκώσει, ακούμε να ξεφυσά. Μην ανησυχούμε δεν σημαίνει ότι είναι τρύπιο. Αυτό γίνεται γιατί από τις δυο βαλβίδες των αεροθαλάμων της σχεδίας, φεύγει η επιπλέον πίεση.
- Τότε τραβάμε το σχοινί και φέρνουμε τη σχεδία κοντά στο σκάφος και επιβιβαζόμαστε με προσοχή
- Πριν εγκαταλείψουμε το σκάφος ενημερώνουμε μέσω του VHF ή καλώντας από το κινητό το 112, ότι εγκαταλείπουμε το σκάφος, δίνοντας το στίγμα μας και τον αριθμό ατόμων. Αν δεν υπάρχει χρόνος έχοντας αναμμένο το GPS, πατάμε το Destress στο VHF και στέλνει σε όλα τα παραπλέοντα πλοία καθώς και στο ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ και Θάλαμο Επιχειρήσεων του ΥΕΝ, το όνομα του πλοίου μας και τη θέση μας. Φυσικά όλα αυτά αν έχουμε φροντίσει να έχουμε πάρει MMSI και να το έχουμε εισάγει στο VHF και να έχουμε συνδέσει το GPS με το VHF.
- Παίρνουμε μαζί μας σε διάβροχες θήκες ή τάπερ ή κουβαδάκια με καπάκι, κινητά, φορητά vhf, νερό και ότι θεωρούμε απαραίτητο για την επιβίωσή μας. Εάν διαθέτουμε συσκευές εντοπισμού μέσω δορυφόρου όπως EPIRB ή PLB, φυσικά τις παίρνουμε μαζί μας.
- Αν υπάρχει τέντερ το δένουμε και αυτό επάνω στο life Raft καθώς και μπαλόνια γιατί ποτέ δεν ξέρουμε τι μπορεί να συμβεί.
- Αν η σχεδία έχει αναποδογυρίσει (σπάνιο φαινόμενο γιατί στο κάτω μέρος υπάρχουν πλωτές άγκυρες), επανέρχεται πολύ εύκολα, τοποθετώντας τα πόδια μας επάνω στη φιάλη και τραβώντας το σχοινί. Προσοχή η επαναφορά γίνεται μόνο από αυτή τη θέση.
- Αν δεν μπορούμε εύκολα να επιβιβαστούμε από το σκάφος πέφτουμε στη θάλασσα και πιανόμαστε αρχικά από τα σχοινιά που βρίσκονται περιμετρικά.
- Ανεβαίνουμε στη σχεδία από την πτυσσόμενη ανεμόσκαλα, στη ράμπα που υπάρχει στην είσοδο με προτεραιότητα παιδιά- γυναίκες ή ανήμποροι.
- Εσωτερικά στεκόμαστε με τις πλάτες στα τοιχώματα και τα πόδια στο κέντρο, για να ζυγίσουμε σωστά τη σχεδία.
- Αν υπάρχουν ναυαγοί που βρίσκονται μακριά, δεν εγκαταλείπουμε τη σχεδία. Υπάρχει ένα σχοινί 30 μέτρων με εύκαμπτο πλαστικό κρίκο, που το πετάμε στον ναυαγό για να τον περισυλλέξουμε. Αν δεν μπορούμε να το πετάξουμε, δένουμε επάνω μας το σχοινί και κολυμπάμε ως τον ναυαγό. Έτσι τραβώντας το σχοινί, επιστρέφουμε εύκολα στη σχεδία.
- Μετράμε τα άτομα που μπήκαν μέσα γιατί μέσα στον πανικό πολλά λάθη μπορούμε να κάνουμε.
- Ελέγχουμε αν έχει ανοίξει σωστά η πλωτή άγκυρα που θα συγκρατεί όρθιο το life Raft
- Βγάζουμε με την σέσουλα και τα σφουγγάρια που βρίσκεται στα εφόδια το θαλασσινό νερό που μπήκε μέσα.
- Κλείνουμε την είσοδο για να μην κρυώσουμε και ελέγχουμε μέσω της θυρίδας τη τυχόν διέλευση πλοίων.
- Κόβουμε με το μαχαίρι που βρίσκεται δίπλα στην είσοδο στο life raft, το σχοινί συγκράτησης με το σκάφος μόνο όταν πάρουμε όλα τα άτομα και πρόκειται το σκάφος να βυθιστεί ή αν φλέγεται. Καλό είναι να παραμένουμε κοντά στο σκάφος για να μας εντοπίσουν πιο εύκολα.
- Για να απομακρυνθούμε, χρησιμοποιούμε τα κουπιά που βρίσκονται μέσα στη σχεδία αφού τα συναρμολογήσουμε.
- Όταν βρεθούμε μέσα στη σχεδία πρέπει με ψυχραιμία να διαχειριστούμε την κατάσταση.
- Δεν χρησιμοποιούμε άσκοπα τα βεγγαλικά, παρά μόνο αν είμαστε σίγουροι ότι θα μας δουν. Τα καπνογόνα και τα βεγγαλικά τα χρησιμοποιούμε από την υπήνεμη (σταβέντο) πλευρά για να μην έρχεται η καύτρα επάνω στη σχεδία. Μην ξεχνάμε ότι την ημέρα δεν φαίνεται το βεγγαλικό. Προσοχή στη χρήση φωτοβολίδας, ιδιαίτερα εάν υπάρχει ιπτάμενο μέσο πλησίον μας.
- Συνήθως εξωτερικά υπάρχει ένα φως led που αναβοσβήνει για να μας εντοπίζουν εύκολα. Εσωτερικά υπάρχει λάμπα και πρέπει όλα να τα χειριζόμαστε με οικονομία, προκειμένου να μην ξεμείνουμε από ηλεκτρική ενέργεια.
- Το φαρμακείο που επιβάλλεται από το Υπουργείο να υπάρχει σε Life Raft σε πλοία με Ελληνική σημαία, ελληνικά πλοία, είναι μοναδικό στον κόσμο γιατί περιέχει σημαντικά επιπλέον φάρμακα. Συνολικά για την κατηγορία των τουριστικών σκαφών η επιθεώρηση προβλέπει να υπάρχουν 16 πράγματα, όπως αντιισταμινικά - αντιεμετικά – αντιπυρετικά – αναλγητικά – αντιφλεγμονώδη χάπια, αντισηπτικό διάλυμα. (σ.σ. Διαπίστωσα ότι σε ένα επώνυμο ευρωπαϊκό, το φαρμακείο περιείχε μόνο γάζες και οξυζενέ)
- Ο αρχηγός καθορίζει τη διανομή των φαρμάκων και των νερών. Το νερό χορηγείται για να μην πάθουμε αφυδάτωση και όχι για να ξεδιψάσουμε. Ποτέ δεν πίνουμε θάλασσα. Υπάρχουν εξωτερικά υδρορροές που συλλέγουν πόσιμο νερό από βροχή ή υγρασία και το διοχετεύουν εσωτερικά σε ένα σακουλάκι.
Ανοίγουμε ανάλογα με το είδος του Life Raft τα εφόδια που βρίσκονται συνήθως εσωτερικά στα NON SOLAS, είναι τα ακόλουθα:
Τι περιέχει συνήθως ένα Life Raft NON SOLAS
- Οδηγίες επιβίωσης πλαστικοποιημένες
- 4 Βεγγαλικά χειρός (δεν υπάρχει καπνογόνο)
- 2 Φωτοβολίδες αλεξιπτώτου
- 1 μαχαίρι σε ειδική θήκη που επιπλέει, με τη μύτη να καταλήγει σε καμπύλη, για να μην τρυπήσει κατά λάθος η σχεδία.
- 2 πτυσσόμενα κουπιά, με τα οποία θα απομακρυνθούμε από το σκάφος ή από εμπόδιο, αν παραστεί ανάγκη.
- Νερά (3 φάκελοι ανά άτομο των 100mgr).
- Φαρμακείο
- 1 Σέσουλα και 2 σφουγγάρια για να απομακρύνουμε το θαλασσινό νερό και την υγρασία που βρίσκεται μέσα στη σχεδία
- Σετ επισκευής ζημιών εσωτερικά των αεροθαλάμων, που πρέπει να είναι συμβατό με το υλικό κατασκευής και περιλαμβάνει μπάλωμα, γυαλόχαρτο για να αγριέψουμε την επιφάνεια,, ψαλιδάκι (1), πινέλο και κόλα
- Σετ επισκευής ζημιών, εξωτερικά των αεροθαλάμων. Επειδή δεν μπορούμε να κολλήσουμε λόγω υγρασίας και θάλασσας, χρησιμοποιούμε έναν διαφορετικό κιτ επισκευής που περιλαμβάνει κωνικό πίρο που στεγανοποιεί οπές στον αεροθάλαμο
- Πλωτή άγκυρα για να μην παρασυρόμαστε και stabilizer κάτω από τη σχεδία για να μην ανατρέπεται η σχεδία
- 1 φακός με μπαταρίες, 2 επιπλέον εφεδρικές μπαταρίες και εφεδρικό λαμπάκι. Υπάρχει και πίνακας σημάτων διάσωσης
- 1 κύπελλο μεζούρα για να υπολογίζεται η ποσότητα του πόσιμου νερού για οικονομία
- 1 Σφυρίχτρα
- 1 Κουλούρα με σχοινί 30 μέτρων
- 1 Τρόμπα αέρος
Τι εργασίες περιλαμβάνει η επιθεώρηση;
Αρχικά ελέγχεται η κατάσταση οπτικά και στη συνέχεια φουσκώνει με ατμοσφαιρικό αέρα και όχι με τη φιάλη, για έλεγχο απώλειας αέρα. Είναι απαραίτητο ακόμα και για σκάφη που δεν υποχρεούνται να έχουν Life Raft η ετήσια επιθεώρηση γιατί μπορεί να υπάρχει εισροή υδάτων και να έχει προκληθεί ζημιά ή να έχουν λήξει κάποια υλικά.
Κάθε 5 χρόνια από την κατασκευή της συσκευής, γίνεται η ενεργοποίηση μέσω της φιάλης που υπάρχει για να διαπιστωθεί η σωστή λειτουργία της. Στη συνέχεια ελέγχεται η αντοχή της φιάλης μιας και η πίεση είναι υψηλή γύρω στα 130 bar και πρέπει να αντέχει όταν βρίσκεται σε υψηλές θερμοκρασίες. Το αέριο που περιέχει η φιάλη είναι μείγμα από διοξείδιο με μικρή ποσότητα αζώτου. Το διοξείδιο λόγω της υψηλής πίεση, βοηθά να φουσκώσει μέσα σε 15 sec η συσκευή και η μικρή ποσότητα αζώτου, αποτρέπει την παγοποίηση του διοξειδίου με κίνδυνο την παγόφραξη. Το διοξείδιο όταν έρχεται σε επαφή με τον ατμοσφαιρικό αέρα, δημιουργεί ξηρό πάγο. Επιπλέον το άζωτο λειτουργεί και ως ρυθμιστής πίεσης και διατηρεί σταθερή την πίεση στους αεροθαλάμους, ανεξάρτητα της θερμοκρασίας.
Κάθε 10 χρόνια πέρα από την φιάλη, ελέγχεται και η κατάσταση του δαπέδου βάσει συγκεκριμένων οδηγιών. Ελέγχονται και οι αεροθάλαμοι τοποθετώντας διπλάσια πίεση για να διαπιστωθεί η αντοχή τους.
Συνήθως συσκευές που έχουν ως υλικό κατασκευής PVC καλής ποιότητας μπορεί να αντέξουν και πάνω από 20 έτη.
Όταν αγοράζουμε καινούργιο Life Raft, θα πρέπει να γίνει απαραίτητα η αρχική επιθεώρηση που περιλαμβάνει και την αντικατάσταση του φαρμακείου με αυτό που προβλέπει η Ελληνική νομοθεσία. Το κόστος μιας απλής επιθεώρησης με αρχική αλλαγή του φαρμακείου και φούσκωμα της σχεδίας ανέρχεται περίπου στα 60€. Το ποσό αυξάνεται όταν αντικαθίστανται εφόδια που έχουν λήξει.
Μετά την επιθεώρηση, εκδίδεται ένα Πιστοποιητικό με μοναδικό αριθμό, που καθιστά ποινικά υπεύθυνο το συνεργείο σε περίπτωση που δεν ανοίξει σωστά η συσκευή. Στο πίσω μέρος του πιστοποιητικού καταγράφονται τα εφόδια του Life Raft και τις ημερομηνίες λήξης του καθενός. Σημαντικό είναι κάθε Life Raft μετά την επιθεώρηση να έχει τη μολυβοσφραγίδα του συνεργείου, που το καθιστά και υπεύθυνο.
Μέσα από έρευνα που έκανα στο χώρο, διαπίστωσα ότι υπάρχουν περιπτώσεις που συνεργεία βγάζουν μη απαραίτητα εφόδια π.χ. το φως εξωτερικά της τέντας που δεν είναι υποχρεωτικό στα NON-SOLAS, προκειμένου να το τοποθετήσουν σε άλλο. Αυτός και είναι ο λόγος που πρέπει να εμπιστευόμαστε το συνεργείο και να βρισκόμαστε εκεί κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης. Και αυτό όχι μόνο για λόγους ελέγχου, αλλά και για την καλύτερη κατανόηση στο τι περιέχει αυτό το κλειστό κουτί.
Το συνεργείο για να έχει τη δυνατότητα επιθεώρησης Life Raft, πρέπει να έχει πάρει αρχικά Άδεια από τη Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, ότι πληροί τις προϋποθέσεις λειτουργίας και όχι αν υπάρχουν οι γνώσεις. Στη συνέχεια το συνεργείο πρέπει να πάρει εξουσιοδότηση από κατασκευαστές, μετά από σεμινάρια που συνήθως πραγματοποιούνται στους χώρους των εργοστασίων. Μέσω λίστας που υπάρχει στην Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, βρίσκουμε τη λίστα των εξουσιοδοτημένων συνεργείων σε όλη την Ελλάδα.
Ποια είναι τα κριτήρια για την αγορά ενός Life Raft ?
Η απάντηση δεν είναι απλή και βλέποντας μια συσκευασία δεν είναι εύκολο να καταλάβουμε το περιεχόμενο. Δυστυχώς οι πωλητές δεν έχουν κάποιο ανοιχτό για να δούμε εσωτερικά την ποιότητα. Συνήθως τα κριτήρια της επιλογή μας λαμβάνουν υπόψη την τιμή, την φίρμα, στο βάρος και τον όγκο. Βέβαια μικρός όγκος και χαμηλό βάρος, δηλώνουν συνήθως χαμηλή ποιότητα υλικών. Διαπίστωσα ότι επώνυμη ευρωπαϊκή συσκευή είχε ως υλικό αεροθαλάμων τη λαστιχένια μαύρη νεροσακούλα (σαν αυτή που ζεσταίνουμε νερό στον ήλιο) και όχι PVC. Στα NON-SOLAS που χρησιμοποιούν τα τουριστικά σκάφη, δεν υπάρχει κάποιος φορέας που να έχει επιβάλλει πρότυπα, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να κινούνται με γνώμονα τα εμπορικά κριτήρια και όχι τα σωστικά. Αυτή τη στιγμή σύμφωνα με τη γνώμη του Δερέμπεη, στα NON-SOLAS, η Κίνα βρίσκεται ποιοτικά πιο πάνω από την Ευρώπη με υλικά ανώτερης ποιότητας, 100% χειροποίητα και σε ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό οφείλεται γιατί για λόγους ανταγωνισμού οι Ευρωπαίοι κατεβάζουν την ποιότητα λόγω κόστους παραγωγής και υλικών και οι Κινέζοι ανεβάζουν την ποιότητα έχοντας σταθερά τα κόστη υλικών και κατασκευής.
Επειδή η ζωή μας και της οικογένειάς μας, εξαρτάται από αυτό, το «αχρείαστο να είναι», πριν αποφασίσουμε να το αγοράσουμε, καλό είναι να δούμε εσωτερικά την κατασκευή του και αυτό δεν γίνεται δυστυχώς στα καταστήματα πώλησης αλλά μόνο στα συνεργεία επιθεώρησης. Αξίζει μια γύρα σε δυο – τρία τέτοια συνεργεία και μετά αποφασίζουμε για την αγορά.
Αυτό που πρέπει να προσέξουμε κατά την αγορά, ιδιαίτερα αν κινούμαστε σε περιοχές με κρύα νερά ή και κατά τους χειμερινούς μήνες, είναι το θερμομονωτικό δάπεδο. Ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της νύχτας, υπάρχει κίνδυνος υποθερμίας.
Τι καταγράφεται επάνω στη συσκευασία του Life Raft ?
Σε κάθε life raft πρέπει να φαίνονται τα ακόλουθα:
Σε πλαίσιο
- Αριθμός ατόμων
- SOLAS ή ISO9650-1
- Όνομα κατασκευαστή και Model
- Serial Number
- Ημερομηνία κατασκευής (Μηνας – έτος)
- Ημερομηνία επόμενης επιθεώρησης
- Όνομα Σκαφους & MMSI
- Κατηγορία εφοδίων
- Εάν είναι container ή βαλίτσα
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
- Τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση που τραβώντας το σχοινί δεν ανοίξει?
Αναθεματίζουμε την ατυχία μας ή την τσιγγουνιά μας να μην επιλέξουμε καλό προϊόν και το αφήνουμε να επιπλέει μόνο του στο βαλιτσάκι. Κάνουμε όμως μια προσπάθεια μήπως το ανοίξουμε μόνοι μας και το φουσκώσουμε με την τρόμπα.
- Πως ανάβουμε τα βεγγαλικά;
Ελέγχουμε την κατεύθυνση του αέρα και στεκόμαστε στην υπήνεμη (σταβέντο) πλευρά για να μην κάψουμε τη σχεδία. Μην ξεχνάμε τα ανάβουμε μόνο αν πρόκειται να μας δει άλλο σκάφος και φυσικά πρέπει να γνωρίζουμε ότι την ημέρα δεν φαίνονται.
- Είναι ευαίσθητο σε τρύπημα από πρόσκρουση σε βράχια
Όπως κάθε φουσκωτό είναι ευαίσθητο και εξαρτάται από την ποιότητα των υλικών καθώς και τον αριθμό των αεροθαλάμων.
Βέβαια όλα αυτά που περιλαμβάνει το Life Raft δεν έχουν απεριόριστο χρόνο ζωής, θέλουν και τη συντήρισή τους ή την αντικατάστασή τους για να λειτουργήσουν σωστά όταν χρειαστεί. Συνήθως η συντήρηση στα ερασιτεχνικά σκάφη γίνεται κάθε 3 χρόνια.
- Εάν για κάποιο λόγο ανοίξει ένα Life Raft, μπορεί να ξαναχρησιμοποιηθεί;
Βεβαίως στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία των εταιριών.
Όλη η ομάδα της επιχείρησης Derempeis Bros Co. μαζί με τον Δημήτρη Νικολαίδη της Sail Marine.
DEREBEIS BROS CO - who is who.
Η εταιρία DEREBEIS BROS CO., είναι μια οικογενειακή επιχείρηση που την ξεκίνησε ο Βαγγέλης Δερέμπεης το 1976, μιας και ως πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού γνώριζε πολύ καλά πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στην ασφάλεια των ναυτικών η σωστή συντήρηση των σωστικών μέσων. Ήταν από τους πρώτους που ασχολήθηκε με αυτό το αντικείμενο και στην πορεία μετά και από εκπαιδεύσεις στο εξωτερικό, κατάφερε να είναι ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο, αντιπροσωπεύοντας και μεγάλες εταιρίες κατασκευής σωστικών μέσων όπως τη Κινέζικη SHANGHAI YOULONG, οποία κατασκευάζει 100% χειροποίητα Life Raft.
Σήμερα η επιχείρηση που έχει έδρα στον Πειραιά, απασχολεί 10 άτομα, με βασικά στελέχη τα δυο του παιδιά Κώστα και Παναγιώτη και τη γυναίκα του Αικατερίνη. Τα δύο του παιδιά πριν τα βάλει στην επιχείρηση τα έβαλε στη θάλασσα όχι μόνο για να σπουδάσουν στη σχολή εμποροπλοιάρχων αλλά και να ταξιδέψουν, προκειμένου να βιώσουν τους κινδύνους της θάλασσας, πριν ασκήσουν το επάγγελμα του επιθεωρητή.
Στο συνεργείο του Δερέμπεη όπως φυσικά και σε πολλά άλλα, προέχει η ασφάλεια των ανθρώπων και μετά το κέρδος της επιχείρησης. Στην επιχείρηση συνάντησα τον Μωχάμετ, ένα αλλοδαπό, που εργάζεται εδώ και χρόνια στην επιχείρηση. Όπως μου είπαν τον εμπιστεύονται απόλυτα, γιατί για πολλά χρόνια εργαζόταν σε πλοία και από την πρώτη στιγμή μπολιάστηκε με την φιλοσοφία της επιχείρησης που είναι η «σωτηρία του ναυαγού».
Όπως μου τόνισαν, θέλουν να έρχονται οι πελάτες κατά τη διάρκεια της επιθεώρησης γιατί «μας κάνουν και εμάς καλύτερους».
DEREBEIS BROS CO. Γραβιάς 41 Πειραιάς, τηλ. 210 4615170