Πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα - MERCURY 250 PRO XS V8, σε σκάφος TOP LINE S24.

Του Σπύρου Πριόβολου

Πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα - MERCURY 250 PRO XS V8, σε σκάφος TOP LINE S24.

Πρωτοπόροι στην τεχνολογία κινητήρων θαλάσσης ο Αμερικάνικος κολοσσός της MERCURY με εμπειρία 80 ετών, σε ένα project για ναυτικούς κινητήρες, που το κόστος από το 2012 έφτασε στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια παρουσίασε το 2018 και τη νέα σειρά κινητήρων που σχεδιάστηκαν από λευκό χαρτί μεταφέροντας την πολυετή εμπειρία της εταιρίας. H γκάμα της σε κινητήρες υψηλής απόδοσης, αποτελείται από τα ακόλουθα μοντέλα εξωλέμβιων:

  • PRO XS 3.4L V6 175 HP
  • PRO XS 4.6L V8 225/ 250/300 HP
  • FOURSTROKE 3.4L V6 175/200/225 ΗΡ
  • VERADO 2.6L V8 350/400 HP
  • VERADO 4.6L V8 250/300 HP
  • SEAPRO 3,4L V6 200ΗΡ
  • SEAPRO 4.6L V8 225/250/300HP

Με τον κο Δημήτρη Βαμβακά, πριν ξεκινήσουμε τη δοκιμή.

Χαρακτηριστικό των κινητήρων της Mercury, είναι οι καλύτεροι δείκτες στην κατηγορία της ιπποδύναμης, το χαμηλό βάρος και η μικρότερη κατανάλωση. Η γκάμα των κινητήρων διαθέτει διάταξη κυλίνδρων «V6» με 24 βαλβίδες και 3.4 L και «V8» με 32βαλβίδες και 4.6 L. Το πλεονέκτημα των V8 είναι οι επιπλέον 4 βαλβίδες.

Στην 33η έκθεση ΝΑΤΕΧ τον Φεβρουάριο του 2019, η εταιρία Ζώης Ευσταθίου παρουσίασε την MERCURY PROXS 300HP. Η νέα σειρά 4χρονών MERCURY PRO XS, αντικαθιστά πλέον τις 2χρονες OPTIMAX και ξεχωρίζουν από τις επιδόσεις τους.

Η πρώτη 4χρονη MERCURY 250 PRO XS V8 πουλήθηκε στον Βόλο στον φίλο μου Δημήτρη Βαμβακά από την τοπική αντιπροσωπεία SILELIS BOATS των αδερφών Σίλελη, όπου και ανέλαβε την τοποθέτηση επάνω σε ένα TOP LINE S24 που προηγουμένως είχε τοποθετημένη την MERCURY OPTIMAX 225.

Όπως μου εξήγησε, οι λόγοι που επέλεξε τον συγκεκριμένο κινητήρα, όταν θέλησε να αλλάξει κινητήρα ήταν οι ακόλουθοι:

Είχε το ίδιο βάρος με την 2χρονη 225 OPTIMAX και κανένας άλλος κινητήρας στην αγορά δεν είχε αυτή την ιπποδύναμη με παραπλήσιο βάρος.

Μεγάλη οικονομία καυσίμου που αποδείχτηκα ότι είναι στο 37%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για ένα ταξίδι 100 μιλίων ήθελε με την οικονομική OPTIMAX 100*1,5*1,6€/λιτρο= 240€, ενώ τώρα θα χρειασθεί 100*1,0,9*1,6€/λιτρο= 175€, μια διαφορά πολύ μεγάλη ιδιαίτερα όταν κάνεις πολλά μίλια.

Μεγάλη ιπποδύναμη και ροπές από χαμηλές στροφές.

Τελευταία λέξη της τεχνολογίας με υλικά υψηλών αντοχών ακόμα και στη διάβρωση.

Μοντέρνος σχεδιασμός.

Κόστος κτίσης ανάλογο με τον ανταγωνισμό.

Μετά τις πρώτες δοκιμές με τον μηχανικό και έχοντας μόλις 5 ώρες λειτουργίας ο κινητήρας, ένα ηλιόλουστο απόγευμα του Μάρτη πέσαμε στον Παγασητικό για την δοκιμή και τις μετρήσεις.

Από την πρώτη ματιά η εμφάνιση του κινητήρα, κλέβει τις εντυπώσεις με τον μοντέρνο σχεδιασμό και την διχρωμία στο πόδι.

Με τον Πέτρο Σίλελη, τοπικό αντιπρόσωπο και μηχανικό της Mercury στο Βόλο, ξεκινάμε τις μετρήσεις.

Έρχεται η επαφή του σκάφους με τη θάλασσα. Το TOP LINE S24, ένα γρήγορο στεπάτο φουσκωτό, κατά τη δοκιμή ήταν φορτωμένο με 400 λίτρα υγρά, όλον τον εξοπλισμό και επιβαίνοντες τον μηχανικό της Mercury Πέτρο Σίλελη και εμένα. Η προπέλα που φορούσε ήταν Revolution 20 inch και η θάλασσα δεν είχε κυματισμό.

Βάζοντας μπρος τον κινητήρα ο ήχος του ξεκινήματος είναι μοναδικός. Έχοντας ταξιδέψει το συγκεκριμένο σκάφος με την ατμοσφαιρική Mercury που φόραγε πριν, ήμουν περίεργος για τα αποτελέσματα της σύγκρισης. Οι μετρήσεις έχουν την εγγύηση του ονόματός μου και ίσως κάποιες φορές μπορεί να αδικούν και τις επιδόσεις του κινητήρα.

Κατεβάζουμε τη μανέτα και αισθανόμαστε τα «κυβικά» και τη μεγάλη ροπή από τις χαμηλές στροφές να βγάζουν γρήγορα το σκάφος από τη θάλασσα. Από αδράνεια για να φτάσουμε στου 30 κόμβους απαιτήθηκαν 9 sec και για να φτάσουμε στους 50 κόμβους χρειάστηκαν συνολικά 15 sec. Χαμηλή ήταν στάθμη θορύβου και πολύ ομαλή η λειτουργία του κινητήρα σε όλες τις στροφές.

Η πιο οικονομική πλεύση ήταν στις 3.600 στροφές με ταχύτητα 30,4 κόμβους και κατανάλωση 33 λίτρα, δηλαδή 1,09 λίτρα/μίλι, με μέγιστο στροφών 6.050 και μέγιστη κατανάλωση τα 88,2 λίτρα/ώρα.

Ακολουθούν πίνακας και διάγραμμα μετρήσεων

Επιβεβαίωσε πλέον η MERCURY την τεχνολογική της υπεροχή σε θαλάσσιους κινητήρες συνδυάζοντας την οικονομία με επιδόσεις και πολύ υψηλή τεχνολογία. Με το συγκεκριμένο μοντέλο, κυριαρχεί πλέον στο χώρο των υψηλών ροπών και επιδόσεων.
Παρατηρήσεις

Ας δούμε επιγραμματικά κάποια χαρακτηριστικά του κινητήρα

«Adaptive Speed Control» (σύστημα σταθεροποίησης στροφών). Ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα αυτού του κινητήρα είναι ότι «μαθαίνει συνεχώς» διαβάζοντας το φορτίο που έχει σχέση με την προπέλα, το βάρος του σκάφους αλλά και το είδος της γάστρας και ρυθμίζει ανάλογα το ψεκασμό και την προπορεία ανάφλεξης(αβάνς). Ο κινητήρας «διαβάζει» το φορτίο από την πλώρη και φτάνοντας η προπέλα έχει ήδη διορθωθεί. Το διαπιστώσαμε κάνοντας κλειστές στροφές η πλώρη δεχόταν μεγαλύτερη αντίσταση από το νερό. Όπως συμβαίνει σε άλλους κινητήρες, έστω και προσωρινά θα έπρεπε να πέφτουν οι στροφές. Στο νέο κινητήρα παρέμεναν σταθερές με μειωμένη φυσικά ταχύτητα λόγω τριβής. Αυτό είναι σημαντικό πλεονέκτημα κατά την πλεύση με κυματισμό, γιατί ο κινητήρας αυτορυθμίζεται διατηρώντας τις ίδιες στροφές και δεν «κόβει» έστω και προσωρινά. Για να «μάθει» πλήρως τα φορτία ο κινητήρας, χρειάζεται τουλάχιστον σύμφωνα με τον κατασκευαστή 10 ώρες λειτουργίας και κατά τη δοκιμή είχαμε μόλις 5 ώρες και με αλλαγή προπέλας. Σύμφωνα με τα αναφερόμενα και λόγω στρωσίματος του, εκτιμώ ότι οι επιδόσεις μετά από 20-30 ώρες θα είναι πολύ καλύτερες. Ο κινητήρας είναι εφοδιασμένος με αισθητήρες «λάμδα» που διορθώνουν συνεχώς την σύσταση του μείγματος καυσίμου, βελτιώνοντας την απόδοση του καυσίμου διατηρώντας όμως σταθερή την απόδοση.

Το stand της Ζώης Ευσταθίου στην είσοδο της έκθεσης ΝΑΤΕΧ 2019.

«Οικονομία» Αυτό που δεν αμφισβητείται πλέον είναι η μεγάλη οικονομία. Το συγκεκριμένο σκάφος με την αντίστοιχη OPTIMAX 225, που φημίζεται για την οικονομία της, είχε ελάχιστη κατανάλωση 1,4 λίτρα χωρίς να υπολογίζουμε τα λάδια που ουσιαστικά έφτανε γύρω στο 1,5 λίτρα το μίλι. Τώρα η οικονομική του πλεύση στις 3.600 στροφές έδιναν κατανάλωση 1,09 λίτρα την ώρα με ταχύτητα 30,4 κόμβους. Μια οικονομία γύρω στο 37,6% σε λίτρα που αν υπολογίσουμε το κόστος αγοράς του καυσίμου, το οικονομικό όφελος είναι πολύ μεγαλύτερο. Η μέγιστη κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 88 λίτρα, με τέρμα γκάζι

«Βάρος» Ο κινητήρας υπερτερεί έναντι του ανταγωνισμού γιατί είναι ο ελαφρύτερος και ζυγίζει μόνο 229 κιλά. Τα κιλά που εξοικονομούμε στην πρύμη παίζουν σημαντικό ρόλο στη σωστή πλεύση του σκάφους. Όπως είναι γνωστό, το βάρος αυξάνεται με την αύξηση του αριθμού κυλίνδρων. Για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, χρησιμοποιήθηκαν πρωτοποριακοί μέθοδοι χρήσης κραμάτων μετάλλων με υψηλές αντοχές.

«Κυβισμός - κύλινδροι» Τα 4,6 λίτρα κυβισμού (279 κ.ε.), σε συνδυασμό με την V8 διάταξη κυλίνδρων, ενώ ο ανταγωνισμός έχει μόνο V6, δίνουν το πλεονέκτημα μεγάλων ροπών που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα τις Verado με τον κομπρέσορα ή τους δίχρονους κινητήρες. Ο κινητήρας δουλεύει ξεκούραστα σε όλο το φάσμα των στροφών με μεγάλες ροπές από τις χαμηλές στροφές, απαραίτητα για γρήγορο πλανάρισμα και σταθερή πορεία σε δύσκολες συνθήκες στη θάλασσα.

Καπάκι ελέγχου.

«Σχέση μετάδοσης» Η σχέση μετάδοσης είναι γρήγορη «1.75 :1»

«Active trim» Χρησιμοποιείται το σύστημα ρύθμισης αυτόματης κλήσης του κινητήρα, ανάλογα με τις συνθήκες πλεύσης. Το καλιμπράρισμα γίνεται από τον μηχανικό που δημιουργεί έως πέντε μοντέλα πλεύσης.

«Service» Δεν διαφέρει ούτε σε κόστος ούτε σε υλικά το service του κινητήρα. Στις 100 ώρες αλλαγή λαδιών και φίλτρων και στις 300 ώρες μπουζί.

«Εσωτερικά του κινητήρα».

Μεγάλη προσοχή δόθηκε, στον περιορισμό των τριβών σε όλα τα σημεία του κινητήρα. Το σύστημα ανάρτησης AMS, μειώνει σημαντικά τους κραδασμούς στο μπρακέτο. Ακόμα και ειδικά καλύμματα τοποθετήθηκαν στα μπεκ, προκειμένου να μειωθεί το σφύριγμα.

Βελτιώθηκε ακόμα πιο πολύ τόσο η υδροδυναμική όσο και τα υλικά που χρησιμοποιούνται στα πόδια.

Μεγάλη ευκολία για τον κυβερνήτη ο έλεγχος της στάθμης του λαδιού. Δεν χρειάζεται πλέον να ανοίξει το καπάκι, αλλά ένα πορτάκι στο επάνω μέρος του κινητήρα από το οποίο γίνεται ο έλεγχος της στάθμης και η πλήρωση. Από εδώ ανοίγει εύκολα με μοχλό και το καπάκι της μηχανής.

Το μπλοκ του κινητήρα είναι από ειδικό κράμα αλουμινίου με χαμηλό βάρος.

Υπάρχει αντιδιαβρωτική προστασία με χρήση ειδικών εξαρτημάτων

Το σεμινάριο της Ζώης Ευσταθίου στην έκθεση ΝΑΤΕΧ 2019.

 «Δοκιμές με άλλη προπέλα» Η αρχική δοκιμή έγινε με BRAVO FS 20, που είναι η κομμένη 22 racing, η οποία έδωσε με 2,5 ώρες λειτουργίας του κινητήρα 54 κόμβους. Τελικά επελέγη η 4φτερη Revolution 20 inch, βαρύτερη μεν αλλά με καλύτερες επιδόσεις για τουριστική χρήση σε μεσαίες στροφές. Με την προηγούμενη η τελική ήταν 54 κόμβοι ενώ με την δεύτερη 51.5

«Σύστημα φόρτισης μπαταριών» Το πρόβλημα με τις υπερβολικές καταναλώσεις από ηλεκτρικές συσκευές στα σκάφη ξεπερνιέται πλέον από το δυναμό που δίνει 85amp, από τα υψηλότερα στην κατηγορία. Όταν ο κινητήρας όμως δουλεύει στο ρελαντί δεν παρέχει τα αμπερώρια που προαναφέραμε. Η Mercury πλέον στα νέα της μοντέλα, διαθέτει το σύστημα Idle charge Battery Management, που διαβάζει την κατάσταση της μπαταρίας και αν διαπιστώσει έλλειμα κάτω από αποδεκτά επίπεδα, αυξάνει αυτόματα τις στροφές, για να καλύψει το έλλειμα και από τις 600 ανεβαίνει στις 750 στροφές.

«SmartCraft® Digital Throttle & Shift (DTS)» Μέσα από τα χειριστήρια η απόκριση του γκαζιού γίνεται πολύ εύκολα και ομαλά, διευκολύνοντας τον κυβερνήτη ιδιαίτερα όταν χρειάζεται να «παίζει» με το γκάζι.

ΚατηγορίαΚΙΝΗΤΗΡΕΣ
Print
Back To Top