Το καλοκαίρι είναι εδώ, το σκάφος έτοιμο με τον εξοπλισμό του είναι ήδη στο νερό και εσείς έχοντας την καλύτερη διάθεση ανυπομονείτε για να βγείτε στ’ ανοιχτά. Σας δίνουμε λοιπόν μερικές συμβουλές και οδηγίες ώστε να χειρίζεστε τα νέα κάθετα φλαπ της Hydrotab που τοποθετήσατε, με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο, ώστε να κάνετε το ταξίδι σας πιο άνετο, ασφαλέστερο και να οικονομικότερο. Ακόμα και αν δεν έχετε τοποθετήσει φλαπ στο σκάφος σας, οι πληροφορίες αυτές πιστεύουμε ότι θα σας φανούν πολύ χρήσιμες.
Πως τριμάρουμε σωστά το σκάφος;
Φορτώνοντας το σκάφος με τα αναγκαία για το ταξίδι, προσπαθήστε κατανείμετε το βάρος πάνω στο κατάστρωμα όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφα. Κατανοούμε ότι κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εφικτό, ειδικά όταν επιβιβάζονται πάνω στο σκάφος άνθρωποι. Ενώ λοιπόν έχετε στήσει το σκάφος στο χιλιοστό, ανεβαίνει η οικογένεια, τα παιδιά και οι φίλοι και όλος ο χρόνος, ο κόπος και τα χρήματα που αφιερώσατε για το άψογο στήσιμο του σκάφους φαίνεται ότι πήγαν χαμένα.
Εδώ λοιπόν είναι που φαίνεται πόσο μεγάλη βοήθεια σας προσφέρουν τα κάθετα φλαπ της Hydrotab. Αν δεν μπορείτε να κάνετε διαφορετικά, προτιμήστε να έχετε το περισσότερο βάρος πίσω παρά μπροστά. Έτσι έχετε καλύτερο τιμόνι και καλύτερο έλεγχο του σκάφους. Τα Hydrotab επίσης θα αναλάβουν να σηκώσουν το επιπλέον βάρος στην πρύμη, κάτι που δεν μπορούν να κάνουν, αν το επιπλέον βάρος ήταν μπροστά.
Η επιτάχυνση του σκάφους τείνει να σηκώσει ακόμη περισσότερο την πλώρη γι’ αυτό ξεκινήστε με τα φλαπ στην μέγιστη έκτασή τους. Έχοντας λοιπόν τα φλαπ στην μέγιστη έκταση (για τα Hydrotab BT η μέγιστη έκταση είναι 35χιλ) βοηθάτε το σκάφος να χαμηλώσει την γωνία της πλώρης ώστε να βρεθεί πιο κοντά στην βέλτιστη γωνία του τριμ (pitch). Με αυτό τον τρόπο θα φτάσετε ευκολότερα στην θέση και την ταχύτητα πλασαρίσματος και με λιγότερες στροφές.
Μόλις το σκάφος ξεκινήσει να πλανάρει και καθώς αυξάνετε την ταχύτητα, ανεβάζετε σιγά σιγά τα φλαπ. Η εμπειρία σας και το ταχύμετρο του σκάφους, σας δείχνουν ποιά είναι η βέλτιστη θέση των φλαπ κάθε φορά, ώστε να έχετε την πλώρη σας στην ιδανική γωνία. Με συγκεκριμένες στροφές στην μηχανή σας παίξτε λίγο πάνω, λίγο κάτω με τα φλαπ. Εκεί που το ταχύμετρό σας δείξει παραπάνω ταχύτητα (περίπου 0,5-3Kn αλλά έχουμε δει και πάνω από 4Kn), εκεί είναι η σωστή θέση των φλαπς. Η μέγιστη ταχύτητα στις συγκεκριμένες στροφές σημαίνει ότι το σκάφος έρχεται σε επαφή με το νερό με την κατάλληλη γωνία ώστε να έχουμε την λιγότερη δυνατή τριβή και την μικρότερη αντίσταση της γάστρας με το νερό. Κάτι που ξέρουν οι πιο έμπειροι είναι ότι όταν το σκάφος είναι καλά τριμαρισμένο, τα απόνερα της μηχανής μας δεν σηκώνονται ψηλά, αλλά παραμένουν στο χαμηλότερο δυνατό ύψος.
Σε κάποια συγκεκριμένη ταχύτητα και σε συγκεκριμένες συνθήκες φορτίου και καιρού, το σκάφος πιθανώς να μην χρειάζεται καθόλου την χρήση των φλαπ. Αυτό μπορείτε να το καταλάβετε αν έστω και με μια μικρή έκταση των φλαπ το σκάφος “κόβει” ταχύτητα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποσύρετε εντελώς τα φλαπ, μέχρι να απαιτήσουν οι συνθήκες να τα ξαναχρησιμοποιήσετε.
Πώς τριμάρουμε με τον καιρό φάτσα
Για την καλύτερη δυνατή πλεύση με τον καιρό «κόντρα» και με ψηλό κυματισμό, η πλώρη πρέπει να είναι χαμηλά ώστε να «εμβολίζει» τα επαναλαμβανόμενα κύματα με το μπροστινό στενό τμήμα της. Όταν η πλώρη είναι σηκωμένη, τότε η γάστρα βρίσκει το κύμα με το φαρδύ τμήμα της πλώρης με αποτέλεσμα το σκάφος να «κοπανάει» έντονα. Κατεβάζοντας και τα δύο φλαπς χαμηλώνουμε την πλώρη, κερδίζουμε ταχύτητα, αλλά και άνεση στο ταξίδι. Κατεβάζοντας ακόμη περισσότερο τα φλαπ (overtrim) μειώνουμε την ταχύτητα, αλλά παράλληλα μειώνεται ακόμη περισσότερο το ενοχλητικό κοπάνημα.
Πως να χρησιμοποιούμε τα Power Trim της μηχανής μας μαζί με τα Hydrotab.
Αν έχετε εξοπλίσει το σκάφος με τα φλας της Hydrotab δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε το Power Trim της μηχανής σας. Αλλάζοντας το τριμ της μηχανής αλλάζετε την γωνία pitch της προπέλας, με αποτέλεσμα να καταναλώνετε περισσότερα καύσιμα.
Πώς ελέγχουμε το κουπαστάρισμα του σκάφους (roll control)
Η ανομοιόμορφη κατανομή του βάρους στο σκάφος, ο καιρός από τα πλάγια ή η χρήσης προπέλας με μεγάλη ροπή, συμβάλλουν ώστε να δημιουργηθεί κλίση στο πλάι (ιδιαίτερα για ψηλά σκάφη με γέφυρα ή σκάφη με βαθύ V της γάστρας). Θυμηθείτε, να κατεβάζετε πάντα το φλάπ από την μεριά που έχετε πάρει την κλίση. Αν το σκάφος έχει πάρει κλίση προς τα δεξιά, τότε κατεβάζετε το δεξί φλαπ και ανεβάζεται το αριστερό (και με τις δύο εκδόσεις ελέγχου 3DHC και 4DHC της Hydrotab όταν κατεβάζουμε το ένα φλαπ αυτόματα ανεβαίνει το άλλο).
Πως ελέγχουμε το κουπαστάρισμα με καιρό «στην μπάντα»
Όταν ο καιρός έρχεται από τα πλάγια έχουμε να αντιμετωπίσουμε δύο φαινόμενα. Την κλίση του σκάφους προς την υπήνεμη πλευρά, και το σπρέι της θάλασσας που έρχεται από την προσήνεμη πλευρά. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε και τα δύο ταυτόχρονα. Με άλλα λόγια έχουμε την επιλογή μεταξύ των:
α. Διορθώνουμε την κλίση του σκάφους κατεβάζοντας το φλαπ της υπήνεμης πλευράς (και ανεβάζοντας το φλαπ της προσήνεμη).
β. Προστατευόμαστε από το ενοχλητικό σπρέι αυξάνοντας την κλίση της γάστρα προς την υπήνεμη πλευρά (κατεβάζονας το φλαπ της προσήνεμη και ανεβάζοντας το φλαπ της υπήνεμης)
Διαλέγουμε τι μας βολεύει περισσότερο και πράττουμε ανάλογα.
Πώς τριμάρουμε με τον καιρό πρίμα
Όταν ο καιρός έρχεται από πίσω, η λειτουργία των φλαπ μπορεί να συμβάλει κυρίως στην διόρθωση της κλίσης του Roll (κουπαστάρισμα). Κατεβάζοντας το ένα ή το άλλο φλαπ μπορούμε να διορθώσουμε ανεπιθύμητες πλάγιες κλίσης και να κάνουμε το ταξίδι μας πιο ευχάριστο.
Πως αντιμετωπίζουμε το «δελφινισμό»
Ο δελφινισμός δημιουργείται σε μεγάλες ταχύτητες και ατριμάριστες γάστρες. Είναι το φαινόμενο κατά το οποίο η πλώρη ανεβαίνει ψηλά λόγω του κυματισμού, μέχρι η βαρύτητα να την τραβήξει πάλι προς τα κάτω. Κατεβάστε τα φλαπ σταδιακά μέχρι η ταλάντωση αυτή να μειωθεί στο ελάχιστο. Κάνοντάς το κερδίζετε ταχύτητα και εξοικονομείτε καύσιμα.
Τριμάρισμα στα «ανάποδα»
Απλά σηκώστε εντελώς και τα δύο φλαπ. Στα ανάποδα η λειτουργία των φλαπς είναι περιττή.
Αυτά λοιπόν και καλά ταξίδια και πολύ προσοχή!