Στα πλαίσια της ημερίδας που πραγματοποίησε ο ΣΕΜΕΧ (Σωματείο Ελλήνων Τεχνικών Μηχανών Θαλάσσης Μικρών Σκαφών) στο τέλος του 2018 στην Γλυφάδα, και με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 20 χρόνων από την ίδρυσή του, μιλήσαμε με τον πρόεδρό του κο Τommy Σουμαλά. Οι απαντήσεις που μας έδωσε είναι απόλυτα διαφωτιστικές για τον ρόλο του Σωματείου μέχρι σήμερα, αλλά και για το αύριο του επαγγέλματος του μηχανικού μηχανών θαλάσσης.
Ποιός είναι ο ρόλος του ΣΕΜΕΞ μετά από 20 χρονιά από την ίδρυσή του.
Το σωματείο ΣΕΜΕΧ είναι πανελλαδικό σωματείο τεχνικών μηχανών θαλάσσης που δημιουργήθηκε το 1997. Ο ΣΕΜΕΞ εκπροσωπεί όλους τους τεχνικούς πανελλαδικά, ιδιοκτήτες συνεργείων αλλά και τους υπάλληλους σε αυτά.
Ο ρόλος του σωματείου είναι η προαγωγή και υποστήριξη των επαγγελματικών και των οικονομικών συμφερόντων των μελών του και η συστηματική μελέτη και προβολή για την διεκδίκηση σωστής λύσης στα γενικότερα προβλήματα που απασχολούν τον κλάδο μας. Επίσης για την βελτίωση και ανάπτυξη της επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης των μελών του σωματείου διοργανώνοντας ημερίδες και σεμινάρια. Στόχος μας είναι να αυξηθεί αυτός ο αριθμός των σεμιναρίων. Ένα πρόβλημα που συναντήσαμε είναι η δυσκολία κάποιων μελών μας από τα νησιά να παραβρεθούν στις ημερίδες αυτές (δύσκολες καιρικές συνθήκες, μειωμένα δρομολόγια λόγω του χειμώνα). Αρχικά δημιουργήσαμε κανάλι στο YouTube και αργότερα μια ιντερνετικη πλατφόρμα ενημέρωσης on line. Επίσης στέλνονται email με την μορφή newsletters για την ενημέρωση των μελών μας, για τις αλλαγές στην νομοθεσία, για φοροτεχνικά θέματα και για γενικότερα θέματα που αφορούν τον κλάδο μας. Για την καλύτερη επικοινωνία των μελών μας δημιουργήσαμε ομάδα μέσω VIBER. Γενικά προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε τα social media (Facebook, Instagram, site). Επίσης το σωματείο μας έχει μια πολύ καλή επικοινωνία και συνεργασία με τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Μηχανών Σκαφών Θαλάσσης και συγκεκριμένα με τον πρόεδρο του κο Κωνσταντίνο Δημητρίου.
Πόσα μέλη έχετε σε όλη την Ελλάδα ;
Τα μέλη του σωματείου μας είναι 112. Πιστεύουμε ότι είναι το νούμερο αυτό μικρό και δεν αντικατοπτρίζει το σύνολο των τεχνικών μηχανών θαλάσσης. Εμείς καλούμε όλους τους τεχνικούς μηχανών θαλάσσης να ενταχθούν στο σωματείο μας. Είναι προς το συμφέρον τους.
Ποιά προβλήματα έχουν τα μέλη του Σωματείου στις μέρες μας.
Όπως όλα τα επαγγέλματα έτσι και το δικό μας έχει χτυπηθεί από την κρίση. Οι φόροι είναι μεγάλοι, πολλά σκάφη έχουν πωληθεί στο εξωτερικό, άλλα έχουν ακινητοποιηθεί. Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ότι κάποιοι επιλέγουν τεχνικούς, οι οποίοι δεν έχουν έξοδα αλλά και την τεχνική κατάρτιση και ο μόνος τους εξοπλισμός είναι μια εργαλειοθήκη. Δεν αποδίδουν φόρους στο κράτος και τις ανάλογες ασφαλιστικές εισφορές. Αυτούς δυστυχώς δεν μπορούμε να τους ανταγωνιστούμε και εδώ θέλουμε την βοήθεια της πολιτείας, διότι χάνει έσοδα και υπάρχει παραοικονομία. Τέλος τα τελευταία χρόνια κατεβαίνουν αυτοκίνητα van από τα βαλκάνια κάνουν service και μετά εξαφανίζονται. Τα μέλη μας έχουν έδρα και οποίος θέλει ευκολά μας βρίσκει, σε αντίθεση με τους παραπάνω οι οποίοι εξαφανίζονται στην πρώτη δυσκολία.
Πως θα ξεχωρίσει κάποιος ένα μηχανικό αν είναι μέλος του ΣΕΜΕΞ και αν πρέπει να το κάνει.
Τα μέλη μας έχουν ταυτότητα με ονοματεπώνυμο όπως επίσης και φωτογραφία του μέλους με ημερομηνία λήξης. Αυτό πιστοποιεί ότι ο κάτοχος της ταυτότητας είναι εν ενεργεία τεχνικός μηχανών θαλάσσης ο οποίος έχει έδρα (συνεργείο) και προσφέρει στην πολιτεία φορολογικά και με εργοδοτικές εισφορές και είναι ενταγμένος σε ένα σωματείο, το οποίο θέτει όρους προϋποθέσεις για να είναι κάποιος μέλος του. Στην χώρα μας δυστυχώς ισχύει το ρητό ότι δηλώνει ο καθένας είναι. Για τον λόγο αυτό υπάρχει αυτή η ταυτότητα.
Κάνετε μορφωτικά σεμινάρια για τα μέλη σας. Έχει αποδώσει αυτή σας η προσπάθεια στην πράξη;
Τα σεμινάρια δεν αφορούν μόνον για τεχνικά θέματα. Για παράδειγμα στο τελευταίο σεμινάριο μιλήσαμε για φοροτεχνικά και νομικά θέματα που απασχολούν τον κλάδο μας. Στην ημερίδα αυτή είχαμε 90 συμμετοχές κάτι το οποίο μας δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον που έχουν για τα μέλη μας. Επίσης μέσα από τα σεμινάρια θέλουμε να ενημερώνουμε τα μέλη μας για τις νέες τεχνολογίες όπως για παράδειγμα στην τελευταία ημερίδα την πρώτη παρουσίαση πανελλαδικά ενός νέου εξωλέμβιου DIESEL κινητήρα.
Πως σας αντιμετωπίζει η Πολιτεία;
Εδώ και πολλά χρόνια προσπαθούμε να πιστοποιηθούμε από το κράτος αλλά δυστυχώς κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμα. Σαν σωματείο προσπαθούμε τον τελευταίο χρόνο να πιστοποιήσουμε τα μέλη μας με ISO (πιστοποίηση προσωπικής δεξιότητας). Τα τελευταία χρόνια πολλά διερχόμενα σκάφη στον ελλαδικό χώρο ζητούν πιστοποίησης ISO προσωπικών δεξιοτήτων αλλά και των υλικών. Όπως καταλαβαίνετε το ISO έχει διεθνή αναγνώριση και ο τεχνικός μηχανών θαλάσσης αναβαθμίζεται έναντι κάποιου ο οποίος απλά δηλώνει τεχνικός.Το σωματείο όμως συνεχίζει να έχει επαφές με τα υπουργεία έτσι ώστε να κατοχυρωθούμε από το κράτος.
Στο θέμα τον χρεώσεων υπάρχει ενιαίος τιμοκατάλογος (ως βάση);
Σύμφωνα με τον νόμο 3959 προστασίας ελεύθερου ανταγωνισμού δεν επιτρέπεται ενιαίος τιμοκατάλογος. Ενώ με τους νέους κανόνες του ΔΙΕΠΠΥ οι επιχειρήσεις συνεργείων σκαφών αναψυχής υποχρεούνται να διατηρούν αναρτημένο τιμοκατάλογο, όπου αναγράφονται οι εκάστοτε χρεώσεις.
Το επάγγελμα του τεχνικού μηχανών θαλάσσης προσελκύει νέους επαγγελματίες. Έχει μέλλον;
Θέλω να σας ευχαριστήσω για την ερώτηση. Ο τομέας της οικονομίας που κάθε χρόνο αυξάνει είναι ο τουρισμός. Πολλά σκάφη τουριστικά, επαγγελματικά εισάγονται αλλά και κατασκευάζονται δημιουργώντας απαιτήσεις συντήρησης. Πολλοί νέοι τελειώνοντας την σχολή τους έρχονται στο σωματείο ζητώντας να κάνουν την πρακτική τους. Έρχονται πολλά μέλη μας και μας ανακοινώνουν ότι αν και θα συνταξιοδοτηθούν θέλουν να συνεχίσουν τα παιδιά τους. Όλα αυτά και το γεγονός ότι κάθε χρόνο αυξάνονται οι εγγραφές νέων μελών μου δημιουργούν ένα αίσθημα ότι ο τεχνικός μηχανών θαλάσσης έχει μέλλον. Πως να μην έχει μέλλον αφού είναι ένα επάγγελμα κοντά στην θάλασσα, που ξέρουμε πόσο αγαπάνε οι Έλληνες. Είναι πηγή ζωής και δημιουργίας από τα αρχαία χρόνια. Άλλοι πάνε στο γραφείο τους κάθε πρωί, ενώ για εμάς το γραφείο μας είναι η θάλασσα.