ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΚΑΦΟΥΣ “Συντήρηση ηλεκτρολογικής εγκατάστασης χωρίς τον ηλεκτρολόγο και συνεπώς χωρίς χρήματα».

Του Σπύρου Πριοβολου - nafsiporos@yahoo.gr

ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΚΑΦΟΥΣ “Συντήρηση ηλεκτρολογικής εγκατάστασης χωρίς τον ηλεκτρολόγο και συνεπώς χωρίς χρήματα».

Ο «εγκέφαλος» του σκάφους μας είναι τα ηλεκτρολογικά. Από εκεί διοχετεύονται όλες οι εντολές τόσο για τις μηχανές όσο και για τις υπόλοιπες λειτουργίες του σκάφους. Ένα πρόβλημα σε κάποια καλωδίωση, μπορεί να προξενήσει «εγκεφαλικό» που αν επηρεάζει βασικά σημεία του σκάφους, μπορεί να δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα, που έχουν σχέση με την ασφάλειά μας ή ακόμα να προξενήσει και πυρκαγιά. Φυσικά αν δεν λειτουργήσει το ραδιόφωνο ή η πρίζα φόρτισης, δεν χάλασε ο κόσμος, το επισκευάζουμε στο πλησιέστερο λιμάνι. Αν όμως δεν πάει σωστό ρεύμα στον κινητήρα (και οι σύγχρονοι κινητήρες είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι) ή αν δεν λειτουργήσουν τα όργανα ή τα φώτα ναυσιπλοΐας ή οι αντλίες, δεν είναι εύκολο στη θάλασσα να καλέσουμε την οδική βοήθεια για να μας ρυμουλκήσει.

Γι΄ αυτό λοιπόν χρειάζεται αρχικά σωστή ηλεκτρολογική εγκατάσταση και στη συνέχεια σωστή συντήρηση η οποία στα περισσότερα πλέον σκάφη έχει γίνει πολύπλοκη, λόγω σύνδεσης πολλών συσκευών, αλλά και πηγών παροχής ενέργειας (φωτοβολταϊκά, εξωτερική παροχή τάσης 220volt, αλλά και εσωτερική γεννήτρια σε κάποια μεγαλύτερα σκάφη που συνήθως έχουν και συστήματα κλιματισμού).

Δυστυχώς πιστοποιημένοι ηλεκτρολόγοι σκαφών δεν υπάρχουν. Δικαίωμα υπογραφής έχουν μόνο οι ηλεκτρολόγοι αυτοκινήτων και όχι οι ηλεκτρολόγοι εγκαταστάσεων. Πολλοί κυβερνήτες σκέφτονται ότι επειδή τα 12 ή 24 volts που συνήθως υπάρχουν στα σκάφη «δεν σκοτώνουν», μπορούν να παρέμβουν, τοποθετώντας ενδιάμεσα καλωδιώσεις που σε συνδυασμό με κακή ηλεκτρολογική εγκατάσταση, μπορεί να προκαλέσουν εύκολα πυρκαγιά. Αντιλαμβανόμαστε τι σημαίνει πυρκαγιά σε ένα σκάφος με όλα τα υλικά εύφλεκτα και μια «βόμβα» από τα καύσιμα, έτοιμη να εκραγεί ακαριαία, πριν προλάβουμε να το εγκαταλείψουμε.

Απαραίτητο πριν ξεκινήσουν οι εργασίες είναι να γίνει το ηλεκτρολογικό σχέδιο του σκάφους σύμφωνα με τις απαιτήσεις

Οι περισσότεροι, έχουν διαπιστώσει ότι κατά την αγορά του σκάφους δεν υπήρχε στα χαρτιά που το συνόδευαν ηλεκτρολογικό σχέδιο ή και αν υπήρχε δεν συμφωνούσε απόλυτα με την υπάρχουσα κατάσταση.

Μιας και βρισκόμαστε στα μέσα του χειμώνα, λίγο πριν ετοιμαστούμε για τις καλοκαιρινές μας αποδράσεις καλό είναι να ρίξουμε μια ματιά στα ηλεκτρολογικά μας και φυσικά μέσα από το άρθρο να αποκτήσουμε χρήσιμες πληροφορίες για το τι πρέπει να ελέγξουμε και τι μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας.

Απευθυνθήκαμε στον Κώστα Μιχάλοβιτς, διπλωματούχο ηλεκτρολόγο εγκαταστάσεων αλλά και αυτοκινήτων που δραστηριοποιείται στα ηλεκτρολογικά σκαφών στη Σύρο και στις Κυκλάδες και συνεργάζεται και με εξουσιοδοτημένα συνεργεία επισκευής σκαφών, προκειμένου να του θέσουμε ερωτήματα και να πάρουμε υπεύθυνες και τεκμηριωμένες απαντήσεις.


Ο Σπύρος Πριόβολος συνομιλεί με τον Κώστα Μιχάλοβιτς για τα θέματα του άρθρου.

Ο Κωνσταντίνος Μιχάλοβιτς γεννήθηκε στην Σύρο και είναι παντρεμένος και πατέρας δυο παιδιών. Από μικρή ηλικία έδειξε ενδιαφέρον για τα ηλεκτρολογικά με αποτέλεσμα σε ηλικία από 12 ετών τα καλοκαίρια να εργάζεται ως ηλεκτρολόγος. Αργότερα τελειώνοντας την βασική εκπαίδευση και παράλληλα με την εργασία του γράφεται στην Τεχνική Επαγγελματική Σχολή Σύρου και αποφοιτεί με δυο πτυχία «ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ» και «ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΚΑΙ ΣΚΑΦΩΝ». Εργάζεται μέχρι και σήμερα αποκτώντας εικοσιπενταετή πήρα στον ηλεκτρολογικό τομέα.


Η συνέντευξη θα καλύψει πολλά ενδιαφέροντα θέματα. Θα ξεκινήσουμε με αυτά που είναι ιδιαίτερα χρήσιμα την περίοδο ακινησίας και φροντίδας του σκάφους μας και θα ακολουθήσουν και άλλα χρήσιμα και ενδιαφέροντα άρθρα που θα δώσουν απαντήσεις σε ερωτήματα και προβληματισμούς.

Ξεκινάμε με τον παροπλισμό του σκάφους μας, μιας και βρισκόμαστε στο χειμώνα.

Επειδή στα ηλεκτρικά δεν κάνουμε συνήθως service όπως στους κινητήρες, είναι πολύ σημαντικό να ασχοληθούμε μόνοι μας με την συντήρησή τους πριν αποθηκεύσουμε στο σκάφος μας αν θέλουμε όλα να λειτουργούν καλά στο ξεκίνημα της καλοκαιρινής σεζόν.

ΣΚΑΦΟΣ: Σε τι διαφέρει μια ηλεκτρολογική εγκατάσταση 12 volt, από μια οικιακή 220 volt;

Δεν έχει καμία σχέση η μία από την άλλη, πέρα από τη βασική αρχή μεταφοράς ηλεκτρονίων. Στην οικιακή εγκατάσταση έχουμε εναλλασσόμενο ρεύμα που σημαίνει ότι αλλάζει η πολικότητα ανάλογα με την συχνότητα τον Hz, ενώ οι μπαταρίες στα σκάφη παρέχουν συνεχές ρεύμα, δηλαδή με συγκεκριμένη πολικότητα «+» και «-».

Βασικά χαρακτηριστικά των δύο εγκαταστάσεων

Η εγκατάσταση των 220 volt:

  • Η τάση σε συνδυασμό με το ρεύμα «σκοτώνει»
  • Υπάρχουν λιγότερες απώλειες με συνέπεια να χρειάζεται μικρότερης διατομής καλωδιώσεις
  • Οι τύποι καλωδιώσεων είναι διαφορετική

Η εγκατάσταση των 12 volt:

  • Η τάση δεν «σκοτώνει», αλλά προκαλεί εύκολα σπινθήρα και πυρκαγιά
  • Χρειαζόμαστε καλωδιώσεις μεγάλης διατομής
  • Χρειαζόμαστε καλύτερες ενώσεις και συσφίξεις αγωγών

ΣΚΑΦΟΣ: Πως σχεδιάζετε μια ηλεκτρολογική εγκατάσταση σε ένα σκάφος;

Εάν δεν γίνει αρχικά σωστή μελέτη των αναγκών της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, θα δημιουργηθούν στην πορεία προβλήματα. Τα ηλεκτρικά μπορούμε να τα χωρίσουμε σε δυο μεγάλες κατηγορίες, αυτά που έχουν σχέση με τους κινητήρες και η άλλη με τις καταναλώσεις service, όπως κοινώς αποκαλούνται.

  • Αρχικά καταγράφουμε τις ανάγκες του σκάφους σε σχέση με μηχανές και όργανα και στη συνέχεια σε συνεργασία με τον ιδιοκτήτη καταγράφουμε τις επιπλέον ανάγκες του, για παράδειγμα αν κάνει καθετή βυθού και λειτουργεί ηλεκτρικά μηχανάκια ή ψυγείο ζωντανού δολώματος με μεγάλες καταναλώσεις, θα πρέπει να προβλεφθεί εξωτερική στεγανή πρίζα, θερμοσίφωνας 12 ή 220 volt, inverter, κεραίες TV, ψυγείο, κλιματισμός, θέρμανση κ.ο.κ.
  • Υπολογίζουμε σύμφωνα με τη χρήση την συνήθη κατανάλωση και ανάλογα επιλέγουμε την χωρητικότητα των μπαταριών, λαμβάνοντας υπόψη και την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών.
  • Στη συνέχεια αποφασίζουμε που θα τοποθετηθούν οι μπαταρίες, ο πίνακα και στη συνέχεια όλα τα όργανα, οι συσκευές και τα φωτιστικά.
  • Επιλέγουμε τα σημεία που θα «τρέξουν» οι καλωδιώσεις με γνώμονα την μείωση της απόστασης, και την ασφαλή διέλευση.
  • Ανάλογα με το μήκος και τις καταναλώσεις του κάθε οργάνου ή συσκευής, επιλέγουμε τη διατομή των καλωδίων που θα χρειασθεί να χρησιμοποιηθούν για κάθε συσκευή.
  • Καταγράφουμε και τις καλωδιώσεις που αφορούν μεταφορά data π.χ. NMEA από όργανα
  • Φροντίζουμε τα καλώδια να περνάνε μέσα από πλαστικούς σωλήνες για προστασία από φθορές αλλά και υγρασίας. Στους σωλήνες περνάμε και επιπλέον καλώδια για χρήση στο μέλλον, αλλά και σχοινί για εύκολο πέρασμα νέου καλωδίου
  •  Δημιουργούμε ένα πρώτο σχέδιο μέσα από το οποίο, γνωρίζουμε τα υλικά που θα χρειασθεί να χρησιμοποιηθούν και έτσι γνωρίζουμε το κόστος υλικών αλλά και εργασίας.

ΣΚΑΦΟΣ: Ποιά είναι τα βασικά που πρέπει να υπάρχουν σε μια ηλεκτρολογική εγκατάσταση σκάφους;

  • Αρχικά όλες και όταν λέω όλες το εννοώ οι καταναλώσεις service (όργανα, αξεσουάρ, φώτα) πρέπει να περνάνε μέσα από έναν κεντρικό πίνακα με διακόπτες και θερμικές ασφάλειες.
  • Από τον κανόνα εξαιρούνται:
    • Η παροχή κινητήρων και ενεργοβόρων συσκευών όπως ηλεκτρικός εργάτης, bow thruster κλπ που παίρνουν τάση απ΄ευθείας από την μπαταρία με δικές τους ασφάλειες.
    • η παροχή αυτόματων σεντινών οι οποίες συνήθως παίρνουν τάση από την μπαταρία με μια έξτρα ασφάλεια.
    • Δεν φεύγει καλώδιο από την μπαταρία χωρίς ενδιάμεσα να υπάρχει ασφάλεια.
  • Οι μπαταρίες, απ όπου ξεκινούν οι καλωδιώσεις, πρέπει να βρίσκονται σε ασφαλές και εύκολα προσβάσιμο σημείο που να δέχεται τις δυνατόν λιγότερες καταπονήσεις.
  • Πολύ κοντά στις μπαταρίες τοποθετούνται οι διακόπτες ON/OFF ή BOTH, για πρόσθετη ασφάλεια, μιας και αν συμβεί κάτι στην καλωδίωση μεταξύ μπαταρίας και διακόπτη, πιθανόν να προξενήσει πυρκαγιά.
  • Από τους διακόπτες θα φύγουν καλώδια μεγάλης διατομής για τον ηλεκτρικό πίνακα, αλλά και για τους κινητήρες ή εργάτες.

ΣΚΦΟΣ: Τι είδους καλώδια πρέπει να χρησιμοποιούμε στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση του σκάφους;

Έως πριν κάποια χρόνια, χρησιμοποιούσαμε καλώδια κoινά. Το πρόβλημα με αυτά ήταν η οξείδωση του χαλκού, η φθορά της μόνωσης και η καταστροφή τους λόγω της επαφής τους στην αλμύρα, με συνέπεια την μείωση του ρεύματος που περνούσε μέσα από αυτά και τον μεγάλο κίνδυνο βραχυκυκλώματος με αποτέλεσμα να γινόταν ανάφλεξη του περιβλήματος καθώς δεν ήταν άκαυστα.

Τα καλώδια που πρέπει να χρησιμοποιούνται πλέον στα σκάφη, θα πρέπει να πληρούν κάποια στάνταρ σύμφωνα με τον διεθνή φορέα πιστοποίησης IEC και JIS C3410-1999 ( JAPANESE INDUSTRIAL STANDARD) και ο τύπος τους να είναι εγκεκριμένος από το νηογνώμονα. Αυτά τα καλώδια θα πρέπει να είναι άφλεκτα και στεγανά, έτσι αν καταστραφούν καούν να μη μπορούν να αναφλεγούν και μεταδώσουν τη πυρκαγιά. Το είδος των καλωδίων που θα τοποθετηθούν σε μία εγκατάσταση δεν παίζει μοναδικό ρόλο η ένταση του ρεύματος που θα τα διατρέχει και η πτώση τάσεως στην όλη εγκατάσταση, αλλά και η αντοχή τους, την οποία πρέπει να έχουν τα καλώδια διάφορες συνθήκες λειτουργίας.

Φυσικά το κόστος των υλικών αυτών είναι τετραπλάσια και μερικές φορές και παραπάνω από τα απλά καλώδια. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται κατά πολύ το κόστος υλικών και όχι των εργατικών που είναι ίδιο. Πχ αν σε ένα σκάφος καμπινάτο 10 μέτρων τα απλά καλώδια θα κόστιζαν περίπου 300€ τα αντίστοιχα καλώδια με της απαραίτητες προδιαγραφές μπορεί να ξεπερνούσαν τα 1000€.

ΣΚΑΦΟΣ: Ποιές είναι οι βασικές αρχές μιας ηλεκτρολογικής εγκατάστασης σκάφους;

  • Καλώδια και ακροδέκτες προδιαγραφών.
  • Σωστές διατομές καλωδίων ανάλογα με ρεύματα και το μήκος.
  • Κεντρική ασφαλειοθήκη (πίνακας).
  • Ότι ρεύμα φεύγει πρέπει να επιστρέφει (να μην υπάρχουν διαρροές).
  • Ανεξάρτητο κύκλωμα μηχανής και service με δυνατότητα γεφύρωσης σε περίπτωση ανάγκης.

Απαραίτητο για την αποφυγή οξειδώσεων είναι το σπρει στις επαφές της μπαταρίας.

ΣΚΑΦΟΣ: Ποιά χαρακτηριστικά πρέπει να έχει η εγκατάσταση 220 volt σε ένα σκάφος, όταν συνδεόμαστε με εξωτερική παροχή;

Στα περισσότερα σκάφη, απαιτείται η εγκατάσταση και 220 volt, έστω και για την σύνδεση του φορτιστή (charger) μπαταριών. Παρατηρούμε σε πολλά σκάφη να χρησιμοποιούνται για μείωση του κόστους, καλώδια αλλά και πίνακες που χρησιμοποιούμε στο σπίτι. Αυτό είναι λάθος γιατί στο σκάφος υπάρχει υγρασία και η οξείδωση είναι σύνηθες φαινόμενο

Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια τέτοια εγκατάσταση είναι:

  • Χρήση υλικών marine.
  • Ασφαλειοδιακόπτες που να διακόπτουν και τη φάση αλλά και την επιστροφή.
  • Ρελέ διαρροής.
  • Ένδειξη αντίστροφης πολικότητας (Reverse polarity). Τα περισσότερα pillars έχουν συγκεκριμένη πολικότητα (θέση φάσης και ουδέτερου). Πολλές όμως φορές πρέπει να συνδεθούμε σε μια πρίζα σούκο και δεν γνωρίζουμε την πολικότητα. Τότε χρειάζεται να υπάρχει προειδοποίηση ή ακόμα καλύτερα διακοπή της τροφοδοσίας, γιατί αντίστροφη πολικότητα 220 volt δημιουργεί ελλιπή ασφάλεια στην εγκατάσταση.

ΣΚΑΦΟΣ: Τι πρέπει να προσέχουμε στη συνδεσμολογία των μπαταριών;

Επειδή η μπαταρίες αν υπάρξει βραχυκύκλωμα μπορεί να προκαλέσουν μεγάλο σπινθήρα και έκρηξη, πρέπει οι σύνδεσμοι που συνδέουν τα καλώδια με τους πόλους, να κάνουν πολύ καλή επαφή. Οι μπαταρίες πρέπει να είναι πολύ καλά στερεωμένες, γιατί στο σκάφος υπάρχουν αναταράξεις. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να μην υπάρχουν ακαθαρσίες και να είναι απόλυτα σταθεροί. Καλό είναι να ρίχνουμε επάνω κάποια σπρέι, όπως λευκού λιθίου η σπρέι βαζελίνης για πόλους μπαταριάς.

Μια κλασική περίπτωση σωστής συνδεσμολογίας

ΣΚΑΦΟΣ: Πως γίνεται μια σωστή σύνδεση καλωδίων με τη συσκευή;

Αρχικά ποτέ δεν ματίζουμε καλώδια για να αυξήσουμε το μήκος τους, γιατί κάθε ένωση δημιουργεί πρόβλημα στην πορεία.

Για να συνδέσουμε καλώδια χρησιμοποιούμε:

  • Κόλληση με καλάι
  • Ακροδέκτες με πρεσάρισμα
  • Σωληνωτά με πρεσάρισμα

Πρέπει να συνδέονται τα καλώδιο σωστά πχ σωστό γύμνωμα τον αγωγών, χωρίς να εξέχουν σύρματα και σωστό σφίξιμο. Εξωτερικά θα πρέπει η σύνδεση να προστατευθεί από διάβρωση της υγρασίας, τοποθετώντας θερμοσυστελλόμενα με κόλα ή ακόμα και με καλής ποιότητας ταινία σωστά πάντα βαλμένη.

ΣΚΑΦΟΣ: Ας αναλύσουμε λίγο την έννοια της κατανάλωσης μιας συσκευής σε watt και πόσο επηρεάζει την καλωδίωσή μας;

Η βασική μέτρηση κατανάλωσης μιας συσκευής, μετράτε σε WATT και αυτά είναι ίδια είτε έχουμε υψηλή είτε χαμηλή τάση.

 Εδώ ισχύει ο τύπος που λέει ότι: ισχύς WATT=Volt Χ Amber

Πως να τοποθετήσουμε ακροφύσια σε καλώδιο.

Επομένως όσο μειώνονται τα Volt, τόσο αυξάνονται τα αμπέρ. Η διατομή του καλωδίου εξαρτάται από τα αμπέρ. Όσο περισσότερα είναι τα αμπέρ που περνάνε μέσα από τα καλώδια, τόσο πρέπει αυξάνεται και η διατομή τους. Η διατομή όμως εξαρτάται όχι μόνο από τα αμπέρ που περνάνε αλλά και από το μήκος του καλωδίου, τη θερμοκρασία, την ποιότητα και το αν είναι πολύκλωνο ή μονόκλωνο το σύρμα. Εάν η διατομή του καλωδίου δεν είναι ικανοποιητική, θα προκληθεί πολύ μεγάλη πτώση τάσης και μπορεί να μην λειτουργήσει η συσκευή. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι η συνήθης επιτρεπόμενη αυξομείωση τάσης πρέπει να είναι 3-5% για ηλεκτροκινητήρες και έως 10% για φωτιστικά.

Για παράδειγμα σε μια εγκατάσταση 12volt, έχουμε κάποιο φορτίο κατανάλωσης 20Αμπερ (240Watt) και η απόσταση από την μπαταρία είναι 10 μέτρα, αν χρησιμοποιήσουμε καλώδιο πολύκλωνο χαλκού διατομής 2,5 mm, η πτώση τάσης θα είναι 3,19volt (πτώση τάσης 26,6%), δηλαδή το φορτίο θα δέχεται τάση γύρω στα 9 volt. Αν χρησιμοποιήσουμε ίδιο τύπο καλωδίου διατομής 10mm, η πτώση τάσης θα είναι μόλις 0,76volt (πτώση τάσης 6,4%), δηλαδή στη συσκευή θα έρχεται τάση γύρω στα 11,8 volt

Ένα άλλο παράδειγμα. Το κλασικό ψυγείο σκάφους έχει κατανάλωση 80 watt. Αν το ίδιο μοτέρ λειτουργούσε με 220 volt το ρεύμα που θα περνούσε ήταν ( 80 watt / 220 volt )= 0,3 Αμπέρ και επομένως η διατομή του καλωδίου μπορεί να ήταν 0,5. Σε μια ηλεκτρική εγκατάσταση 12 volt, στο αντίστοιχης ισχύος μοτέρ θα περνούσε ρεύμα ( 80 watt / 12 volt)= 6,6 Αμπέρ. Για μήκος καλωδίου 5 μέτρων με καλώδιο διατομής 2,5 διατομή η πτώση τάσης θα είναι 0,53volt (4,4%), ενώ με διατομή 4 mm η πτώση τάσης θα είναι 0,33volt (2,7%). Ιδιαίτερα στο ψυγείο που υπάρχει μοτέρ αλλά και κόφτης που σταματά τη λειτουργία όταν η τάση πέσει κάτω από 10,5 volt, πρέπει η καλωδίωση να είναι η πλέον ενδεδειγμένη.

Εδώ το καλώδιο θα πρέπει να είναι 2,5 και όσο αυξάνεται το μήκος του καλωδίου τόσο θα αυξάνεται και η διατομή. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, αν το ψυγείο βρίσκεται 1 μέτρο από τον πίνακα, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε καλώδιο διατομής 2,5 Αν όμως η απόσταση είναι 10 μέτρα, η διατομή του καλωδίου θα πρέπει να είναι 10. Γι αυτό παρατηρούμε πολύ χοντρά καλώδια σε ηλεκτρικό εργάτη που συνήθως βρίσκεται μακριά από τις μπαταρίες.

ΣΚΑΦΟΣ: Όταν παροπλίσουμε το σκάφος μας, τι ελέγχους μπορούμε να κάνουμε στα ηλεκτρολογικά μας και πως μπορούμε να τα προστατεύσουμε;

Ξεκινάμε με τον παροπλισμό του σκάφους μας μιας και βρισκόμαστε μέσα στον χειμώνα. Επειδή στα ηλεκτρικά δεν κάνουμε συνήθως service όπως στους κινητήρες, είναι πολύ σημαντικό να ασχοληθούμε μόνοι μας με την συντήρησή τους πριν αποθηκεύσουμε στο σκάφος μας αν θέλουμε όλα να λειτουργούν καλά στο ξεκίνημα της καλοκαιρινής σεζόν.

Μια σωστή ηλεκτρολογική εγκατάσταση, με καλώδια τύπου marine και κολλημένα καλώδια απαιτεί λιγότερη συντήρηση, πέρα από τα βασικά που αναλύουμε πιο κάτω και μπορούν να γίνουν από τον καθένα. Εάν όμως κυκλοφορούν στο σκάφος καλώδια που δεν προστατεύονται από σωληνώσεις ή συνδέσεις που καλύπτονται με μονωτικές ταινίες ή χρησιμοποιήθηκαν καλώδια μικρότερης διατομής, τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουμε είναι πολλά και πολλές φορές πρέπει να συμβεί το κακό για να το αντιληφθούμε μιας και βρίσκονται σε μη ορατά σημεία.

 Οι στάνταρ ενέργειες που ακολουθούμε εάν είναι οι ακόλουθες 

  • Ελέγχουμε γενικά τις καλωδιώσεις και ενώσεις για πιθανές φθορές, οξειδώσεις και σε περίπτωση που διαπιστωθεί φθορά θα πρέπει να επισκευαστεί.
  • Ελέγχουμε την καλή λειτουργία φώτων, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών καθώς και των αντλιών.
  • Ψεκάζουμε όλες τις επαφές που έχουμε πρόσβαση με ειδικό σπρέι ηλεκτρικών επαφών. Με το ίδιο σπρέι ψεκάζουμε και το πίσω μέρος της κονσόλας, εκεί όπου καταλήγουν πολλές καλωδιώσεις, πίσω από διακόπτες, επάνω στο VHF και τα άλλα όργανα. Με το ίδιο σπρέι ψεκάζουμε και επαφές ηλεκτρικού εργάτη.
  • Στις μπαταρίες, εκεί που βρίσκεται η πηγή ενέργειας του σκάφους μας
    • Βγάζουμε από την μπαταρία τον ένα πόλο ιδιαίτερα εάν τα καλώδια που συνδέονται δεν έχουν κόκκινο και μαύρο χρώμα, για αποφυγή λάθους σύνδεσης που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα εάν συνδεθούν με λανθασμένη πολικότητα.
    • Με μια συρμάτινη βούρτσα καθαρίζουμε τους πόλους και τους συνδέσμους
    • Ψεκάζω με σπρέι ηλεκτρικών τους συνδέσμους και την μπαταρία και μετά τα καθαρίζω.
    • Ξανασυνδέω τις επαφές στους πόλους, προσέχοντας την πολικότητα για να μην δημιουργήσουμε πρόβλημα και σφίγγω πολύ καλά.
    • Ελέγχω αν είναι σωστά στερεωμένες οι μπαταρίες επάνω στο σκάφος.
    • Ψεκάζω με ένα ειδικό σπρέι marine τις επαφές.
  • Βάζουμε τους διακόπτες ΒΟΤΗ στη θέση OFF.
  • Οι διακόπτες ΒΟΤΗ και γενικά οι γενικοί διακόπτες επειδή είναι στεγανοί δεν χρειάζονται κάποια συντήρηση πέρα από τον οπτικό έλεγχο.
  • Σε χώρους όπου υπάρχουν πολλές συνδέσεις όπως πίσω από την κονσόλα και στο ταμπούκι με τις μπαταρίες, καλό είναι να τοποθετούμε αφυγραντικά προκειμένου να απορροφούν την υγρασία.
  • Καλό είναι να συντηρούμε τις μπαταρίες μας, φορτίζοντας κάθε μήνα. Εάν υπάρχει charger δεν προβληματιζόμαστε για τον χρόνο φόρτισης, μιας και φροντίζει να φορτίζει αυτόματα τις μπαταρίες χωρίς να υπάρχει υπερφόρτιση.
  • Εάν δεν έχουμε τη δυνατότητα να φορτίζουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα τις μπαταρίες και το σκάφος μας βρίσκεται στη στεριά να βγάζουμε τον ένα πόλο για να μην αποφορτιστεί η μπαταρία μας από μικροδιαρροές. Στην περίπτωση που το σκάφος μας βρίσκεται στο νερό, απλά κλείνουμε τον γενικό προκειμένου να μπορούν να λειτουργούν οι αυτόματες αντλίες σε περίπτωση εισροής υδάτων στο σκάφος.
  • Μην ξεχνάμε και την πόρτα του ψυγείου που πρέπει να την αφήνουμε μισάνοιχτη.
  • Καλό είναι κάθε αρχή σεζόν κάποιος τεχνικός να ελέγχει τις ενώσεις της κεραίας του VHF για οξειδώσεις γιατί αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την μειωμένη σε ισχύ εκπομπή και την δημιουργία στασίμων.

ΣΚΑΦΟΣ: Τι πρέπει να ελέγχουμε πριν τον απόπλου στα ηλεκτρολογικά για να θεωρείται το σκάφος αξιόπλοο;

Τα κυριότερα μέρη που πρέπει να βρίσκονται σε λειτουργία για να είναι αξιόπλοο ένα σκάφος είναι:

  • Μπαταρία κινητήρα
  • Όργανα – GPS - VHF
  • φώτα πορείας, φανός Κορώνης, περίβλεπτος φανός, φώτα ακυβερνησίας,
  • αντλία σεντίνας,
  • εργάτης άγκυρας.
ΚατηγορίαΤΕΧΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Print
Back To Top