Ποιός φανταζόταν στις αρχές της δεκαετίας του 80, ότι θα μπορούσε κανείς να διασχίσει με ασφάλεια θάλασσες και πελάγη με ένα καρυδότσουφλο ή με μια φούσκα. Μόνο όσοι είχαν την πολυτέλεια να έχουν μεγάλα σκάφη είχαν την δυνατότητα να διασχίζουν το Ικάριο ή να κάνουν αποδράσεις ακόμα και στις Κυκλάδες. Οι πιο πολλοί γνώρισαν το φουσκωτό μέσα από τα ντοκιμαντέρ του Κουστώ και γι’ αυτό ακόμα και σήμερα πολλοί τα ονομάζουν ZODIAC. Μπήκαν όμως σιγά σιγά στη ζωή μας και πολλοί είναι αυτοί που ταξίδεψαν σε απομακρυσμένα και άγνωστα νησιά της χώρας μας, ξεχασμένα τις περισσότερες φορές από την πολιτεία. Κάποιοι πρωτοπόροι ξεκίνησαν τα ταξίδια τους μόνοι τους. Σιγά σιγά δημιουργήθηκαν παρέες που αγαπούσαν τη θάλασσα και το 1987 ιδρύθηκε ο πρώτος όμιλος φουσκωτών στην Ελλάδα και επειδή κανένας δεν φανταζόταν ότι θα γίνουν και άλλοι, πήρε το όνομα Όμιλος Φουσκωτών Σκαφών Ελλάδας (Ο.Φ.Σ.Ε.)
Τα πρώτα χρόνια η οργανωμένη αυτή ομάδα, με τα πενιχρά μέσα ενημέρωσης και πλοήγησης που υπήρχαν τότε, ξεκίνησε τα ταξίδια σε νησιά που δεν ήταν συνήθως γνωστά. Φυσικά δεν υπήρχε GPS, δεν υπήρχε πρόβλεψη καιρού και δεν υπήρχε βιβλιογραφία σχετική με τα φουσκωτά σκάφη για να εμπλουτιστεί η γνώση. Μέσα από τα ταξίδια και τις ανταλλαγές των εμπειριών, άρχισαν να αποκτούν ναυτοσύνη και σιγά σιγά άρχισαν να προστίθενται και νέα μέλη σε αυτόν τον όμιλο με σήμα τα δελφινάκια.
Ταξιδεύοντας στα ακριτικά νησιά διαπίστωσαν την ανάγκη να συνεισφέρουν στους ακρίτες των νησιών μας. Έτσι ωρίμασε η ιδέα κοινωνικής συνεισφοράς και το 1999 άνοιξε το δρόμο των «Αποστολών», με την ονομασία «Ζωή στους βράχους του Αιγαίου – Ελλάδας εικόνες». Οι αποστολές είχαν πολλαπλό χαρακτήρα. Η προσφορά στους κατοίκους περιλάμβανε αγαθά που πρόσφεραν τα μέλη και χορηγοί σε παιδιά, στις κοινότητες και τα σχολεία, ιατρικές υπηρεσίες, οικολογικές δραστηριότητες και φυσικά τόνωση της οικονομίας των νησιών με την διαμονή εκατοντάδων μελών πριν ξεκινήσει το καλοκαίρι. Ιδιαίτερη όμως προσφορά, ήταν η σημαντική προβολή του νησιού μέσα από εκπροσώπους των Μ.Μ.Ε. που ακολουθούσαν συνήθως τις αποστολές, αλλά και από την προβολή που έκαναν οι συμμετέχοντες. Μέσα από τις Αποστολές αλλά και τις μετέπειτα επισκέψεις, δημιουργήθηκαν ισχυροί σύνδεσμοι φιλίας των μελών με κατοίκους των νησιών, με αποτέλεσμα επανειλημμένες επισκέψεις.
Κάθε βδομάδα ήταν η μάζωξη των μελών, αρχικά στην «παράγκα» μπροστά στη θάλασσα (στο χώρο που σήμερα βρίσκεται η ναυταθλητική μαρίνα του Δήμου Καλλιθέας) και στη συνέχεια λόγω Ολυμπιακών έργων, σε εντευκτήριο στην παραλιακή, για να επανέλθει εδώ και χρόνια στο φυσικό χώρο απ’ όπου ξεκίνησε. Στο εντευκτήριο δημιουργήθηκαν παρέες που πολλές από αυτές εξελίχθηκαν σε δυνατές φιλίες, μιας και τα «θέλω τους ήταν κοινά». Εκεί οργανώνονταν οι αποδράσεις είτε στη θάλασσα, είτε στη στεριά με τις «τζιπάδες», αλλά και ομιλικές συγκεντρώσεις σε χώρους διασκέδασης ή και πάρτυ μασκέ. Σιγά σιγά όταν αποκτήθηκε εμπειρία και βρέθηκαν και επαγγελματίες του χώρου, ξεκίνησαν σεμινάρια, προκειμένου να μεταδοθεί τεκμηριωμένα η γνώση στα μέλη. Ο ΟΦΣΕ πρωτοστάτησε σε κινήσεις για αλλαγές σε νομοσχέδια που δημιουργούσαν προβλήματα στους κατόχους φουσκωτών με αποκορύφωμα τον Κανονισμό Λιμένος. Πρωτοστατεί σε αθλητικά γεγονότα με την συνδρομή φουσκωτών, όπως στην Ολυμπιάδα του 2004, αλλά και σε άλλες ναυτικές διοργανώσεις.
Πρώτος ήταν ο ΟΦΣΕ που διοργάνωσε αγώνες φουσκωτών (ανοιχτής θάλασσας και τριγώνου), με τη συμμετοχή τουριστικών σκαφών. Αυτό ήταν το έναυσμα σε κατασκευαστές για να εξελίξουν τα σκάφη τους μιας και πλέον έμπαιναν σε συναγωνισμό στον υγρό στίβο. Τα τελευταία χρόνια έχει ενταχθεί και στην Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, έχοντας δημιουργήσει Τμήμα Ερασιτεχνική Αλιείας.
Από το 1999 που ξεκίνησε η πρώτη επίσημη αποστολή του ΟΦΣΕ στην Αστυπάλαια, ανελλιπώς συνεχίζονται και έως σήμερα έχουν γίνει 21 αποστολές. Τα νησιά που έγιναν οι αποστολές είναι Αστυπάλαια (1999), Ψαρά (2000), Αμοργός (2001), Λειψοί (φθινόπωρο 2001), Σίκινος (2002), Ηρακλειά (2003), Λέρος (2004), Κάσος (2005), Κίμωλος (2006), Μύκονος (2007), Κύθηρα (2008), Σχοινούσα (2009), Σίκινος – Ίος – Ανάφη (2010), Αντίπαρος (2011), Σίφνος (2012), Δονούσα (2013), Σκύρος (2014), Σίκινος (2015), Σχοινούσα (2016) και Ψαρά (2017).
Παράλληλα τα μέλη σε παρέες, έχοντας αποκτήσει ναυτοσύνη και αυτοπεποίθηση, χρησιμοποιώντας ως μέσο μεταφοράς το φουσκωτό -που θεωρείται ως το ασφαλέστερο σκάφος- έχουν επισκεφτεί εκατοντάδες νησιά και βραχονησίδες, αλλά και ακτογραμμές της ηπειρωτικής μας χώρας, έχοντας το προνόμιο να απολαύσουν ακτές μη προσβάσιμες από τη στεριά.
Η κρίση φυσικά πρώτα χτύπησε το φουσκωτό και όπως και οι περισσότεροι όμιλοι «έκανε κράτει». Παρόλα αυτά η ετήσια αποστολή που συνήθως γίνεται την Πρωτομαγιά, ακόμα και σήμερα συγκεντρώνει πάνω από 35 φουσκωτά. Ο ΟΦΣΕ θεωρείται σήμερα ένας πολύ ζωντανός όμιλος με πολλά νέα μέλη που εξακολουθούν έστω και σε παρέες να ταξιδεύουν. Τις ώρες αυτές που γράφω το άρθρο (τέλος Οκτώβρη), με τη βροχή και το κρύο να μην ξεσηκώνουν τον κόσμο για θάλασσα, μια παρέα από τον ΟΦΣΕ ταξιδεύει στις Κυκλάδες, έχοντας φτάσει ως την Αστυπάλαια.
Φυσικά ο ΟΦΣΕ μπορεί να είναι ο παλαιότερος και μεγαλύτερος αριθμητικά όμιλος, δεν είναι όμως και γερασμένος μιας και -ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια- ανανεώνεται με πολλά νέα (και ηλικιακά) μέλη. Αυτό δίνει προοπτική, γιατί η εμπειρία των παλιών ενώνεται με τη δυναμική και τις νέες ιδέες και δίνει ελπίδα για το μέλλον του ΟΦΣΕ, αλλά και των άλλων ομίλων με τους οποίους υπάρχει αγαστή συνεργασία.
ΕΚΔΗΛΩΣΗ
Για τα 30 χρόνια λειτουργίας του ο ΟΦΣΕ, στα απόνερα των Ψαρών που έγιναν σε παραλιακή ταβέρνα, έγινε προβολή του επετειακού βίντεο. Μεγάλη εκδήλωση με καλεσμένους εκπροσώπους όλων των ομίλων, έγινε κατά τη διάρκεια της έκθεσης ΝΑΤΕΧ 2018 τον Μάρτιο στο Ελληνικό, στην οποία συμμετείχε ο όμιλος με περίπτερο.
Επικοινωνία: Εντευκτήριο: Ναυταθλητική Μαρίνα Δήμου Καλλιθέας, Παραλία Τζιτζιφιών - Τηλ: 6944264353 - www.ofse.gr - email: info@ofse.gr